actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 10:06
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Voka wil snel kilometerheffing invoeren voor personenwagens

Voka wil snel kilometerheffing invoeren voor personenwagens

Werkgeversorganisatie Voka wil dat de Vlaamse regering nog voor de volgende verkiezingen een systeem uitwerkt voor een slimme kilometerheffing op personenwagens. ‘Een kilometerheffing enkel op vrachtwagens lost het fileprobleem niet op,’ klinkt het.

Daarmee sluit de organisatie zich aan bij het voornemen van minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) om werk te maken van die heffing. De minister wil met de opbrengsten van die heffing de verkeersbelasting afschaffen en investeren in de aanleg en het onderhoud van de wegen.

Voka pleit nu ook voor een snelle invoering van het systeem. De organisatie noemt het ‘de enige manier op de mobiliteitsproblemen in België structureel aan te pakken’. ‘Een slimme kilometerheffing kan het verkeer beter sturen en zal mensen ook doen nadenken of ze voor de wagen kiezen of voor andere verplaatsingsmogelijkheden’, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. ‘De kilometerheffing moet voor de werkgever kostenneutraal zijn, maar het spreekt voor zich dat werkgevers moeten meedenken over de mobiliteit van hun medewerkers.

Dat ook buitenlandse gebruikers van ons wegennet zullen moeten meebetalen is volgens Maertens een goed zaak. ‘We moeten dringend meer investeren in ons wegennet. Het lijkt ons logisch dat iedereen die onze wegen gebruiken daar ook aan bijdragen.’

Nederlanders tegen

Het plan stoot alvast in Nederland op weerstand. ‘Als je van plan bent geld te vragen, zorg dan ook dat de kwaliteit van een weg een beetje fatsoenlijk is’, zegt Ferry Smith, directeur ledenbelang van mobiliteitsorganisatie ANWB, op NOS Radio 1. Hij vindt het dan ook ‘een slecht plan’.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160517_02292044

Mijn mening: Ik ben voor een deel akkoord met dit artikel, maar is het wel goed doordacht? Ik denk bijvoorbeeld wel dat mensen sneller de fiets gaan nemen als ze dicht bij hun werk wonen. Toch moeten we aan de mensen denken die elke dag 20, 50 of zelfs meer kilometers per dag moeten rijden om tot hun werk te geraken. Is het dan nog steeds eerlijk?
Ik vind dit niet meer eerlijk, deze mensen komen van ver om in onze hoofdstad te werken, we zouden blij moeten zijn dat er telkens weer mensen zijn die dit er voor over hebben. Ik zou het bijvoorbeeld nooit willen doen.
Ik denk ook niet dat je hierdoor de files gaat oplossen, uiteindelijk moeten deze mensen sowieso naar hun werk kunnen en ik begrijp dat je moeilijk op een trein kan rekenen omdat deze vaak te laat zijn of staken. En soms hangt je werk hier vanaf.

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 17th May 2016 om 10:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.