actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2016, 11:03
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Negen op de tien aanvragen voor ontbossing ingewilligd

Ontbossing is verboden, volgens het Vlaamse Bosdecreet. In de feiten blijkt het evenwel simpel om een vergunning voor ontbossing te krijgen.
Van de 163 stedenbouwkundige aanvragen voor ontbossing die in 2014 werden ingediend, werden er 148 goedgekeurd. Dat is ongeveer 90 procent. De cijfers voor 2015 zijn nog onvolledig, maar in de eerste helft van dat jaar werd ook in ruim negen op de tien gevallen een vergunning toegekend.


Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) op een parlementaire vraag van Bruno Tobback (SP.A).

‘Een dergelijk vlotte goedkeuring van ontbossingen staat haaks op de ambitie van de Vlaamse overheid om bos bij te creëren’, zegt Tobback. ‘Het is hoog tijd om de criteria voor een goedkeuring opnieuw te evalueren.’

Volgens Bert De Somviele, de directeur van Bos+, hebben de lokale overheden genoeg argumenten om een vergunning te weigeren. Dat gaat dan over ‘de sociale en recreatieve waarde van het bos, de waterhuishouding van de gemeente, de biodiversiteit’, en dergelijke. Maar er heerst een ‘traditie’ om de aanvragen voor ontbossing goed te keuren. ‘En wie toch geen vergunning krijgt, kan die weigering vaak met succes aanvechten. Het doet vragen rijzen bij het Bosdecreet van de Vlaamse overheid.

Bron: www.standaard.be http://www.standaard.be/cnt/dmf20160330_02209767

Eigen mening:
Ik ben een grote fan van de natuur, daarom snap Ik dus niet dat er 9 op de 10 aanvragen tot ontbossing goedgekeurd worden als het aantal bos in België al zo laag is. Er wordt altijd maar gezegd dat er te weinig bomen zijn. Niet alleen in België maar over heel de wereld. Als er inderdaad zoveel argumenten zijn om aanvragen tot ontbossing te weigeren. Waarom wordt dit dan niet gedaan? Als het bosdecreet zo in elkaar zit, dan wordt het misschien hoog tijd om dit te veranderen.

Laatst aangepast door Mathias.H*fmans : 30th March 2016 om 11:09.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 11:22
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Ontbossing

Net zoals Mathias vind ik het niet kunnen dat 90% van de aanvragen voor ontbossing goedgekeurd worden. Naar mijn mening is het toch meer dan 100% duidelijk wat de gevolgen zijn van een tekort aan bossen ... waarom is de mens dan zo egoïstisch en blijft hij toch zijn eigen zin doen? Er moet dringend iets gebeuren aan de wetgeving, want zo kan het niet langer. We willen altijd vanalles doen om de natuur te behouden, maar vanaf het moment dat wij hiervoor dingen moeten laten is het ineens niet belangrijk meer. Ik vind dit ronduit een schande.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2016, 21:42
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
tegenstrijdigheid

Ik vind dit een erg zorgwekkend artikel. Vorig semester tijdens aardrijkskunde 3, zagen we eerder het hoofdstuk rond de versnippering en alle wetgevingen hier omtrent. In theorie, zouden we een verbetering hebben doorgemaakt en de versnippering steeds minderen en goed worden tegengegaan. Natuurpunt speelt hierin een grote rol, zij beschermen grote natuurgebieden. Toch komen jammer genoeg theorie en werkelijkheid niet overeen. Als je als natuurliefhebber deze cijfers hoort, is dit verontrustend en degoutant. Er zijn regels en wetten opgemaakt voor een reden, niet om ze te verwerpen, maar om ze na te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.