actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2016, 06:25
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Zelfstandige man verdient helft meer dan vrouw

Zelfstandige man verdient helft meer dan vrouw

Bij werknemers wordt de loonkloof steeds kleiner, maar bij zelfstandigen is het verschil tussen wat mannen en vrouwen verdienen nog zeer groot. Zo verdienen mannelijke zelfstandigen gemiddeld de helft meer dan hun vrouwelijke collega’s.

Een zelfstandige in hoofdberoep heeft gemiddeld 31.549 euro inkomsten (bruto-inkomsten, verminderd met de beroepsuitgaven en -lasten). Bij een vrouw is dat 20.410 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen. Bij zelfstandigen in bijberoep is dat verschil kleiner.

Het verschil heeft veel te maken met de sectoren waar mannen en vrouwen voor kiezen. Maar ook binnen sectoren bestaan verschillen. ‘Die segregatie tussen mannen-en vrouwenwerk wordt ons al met de paplepel meegegeven’, zegt Barbara Ortiz, expert voor het instituut voor de gelijkheid van mannen en vrouwen.

Er zijn ook nog altijd veel minder vrouwelijke zelfstandigen dan mannen. Ongeveer een derde is vrouw en dat aandeel zit al jaren muurvast.

Bron: De Standaard, 24/11/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161123_02588447)

Mening

Eigenlijk vind ik zo'n berichtgeving echt oneerlijk. Vrouwen moeten altijd 'meer vechten' om er te komen. Eerst was het stemrecht, vervolgens was het het glazen plafond dat doorbroken moest worden en nu dit. Het zijn maar een aantal zaken om op te noemen, maar ik vind dat de ongelijkheid tussen man en vrouw altijd in de verf wordt gezet. Is het niet beter om te stoppen met zo'n berichtgeving? Ik vind van wel want uiteindelijk kies je voor werk dat je graag wil doen en niet omdat het minder verdient.
Zoals in het artikel aangehaald wordt, vind ik het lastig dat er nog altijd zo'n verschil wordt gemaakt tussen man en vrouw én vooral dat jonge ouders en de maatschappij het kinderen nog meegeven.

Laatst aangepast door L*ura.present : 24th November 2016 om 06:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.