actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2009, 08:20
liesbeth.poels liesbeth.poels is offline
Baso 1 cd
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 16
Investeren in openbaar vervoer is beste alternatief voor Lange Wapper

"Investeren in openbaar vervoer is beste alternatief voor Lange Wapper"
De Morgen 19/10/09


Onder Antwerpen liggen nog kilometers ongebruikte premetrotunnels.
Meer investeren in het openbaar vervoer. Dat is volgens reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) het beste alternatief voor de Lange Wapper om de mobiliteitsproblemen in Antwerpen aan te pakken. "Zowel trein als tram kunnen een veel groter deel van de vervoersstroom naar Antwerpen opvangen, en zo een verkeersinfarct voorkomen", zo stelt Erik Heylen van TTB.

Volgens Heylen kan er met de bestaande infrastructuur en met beperkte investeringen al heel wat gebeuren om meer mensen naar Antwerpen te vervoeren. "De voorstadstrein kan daarbij de hoofdrol spelen. Zowel naar het noorden als naar het zuiden zijn nauwelijks investeringen vereist om een attractieve treindienst aan te bieden. Waarom krijgt Antwerpen geen GEN (Gewestelijk ExpresNet) zoals Brussel?".

Tramtunnel
Ook de tram kan volgens Heylen een grotere rol spelen. De TTB wijst op de tramtunnel onder de Turnhoutsebaan die al tientallen jaren niet gebruikt wordt. "Nu de Lange Wapper weggestemd is, vragen we om de geplande ingebruikname van de tramtunnel te versnellen", aldus Heylen.

TTB pleit ook voor een geďntegreerd openbaar vervoer en voor een busnet dat meer op het treinaanbod is afgestemd. (belga/sps)

Eigen mening:
Ik kan me gedeeltelijk aansluiten bij bovenvermelde mening.
Het is een feit dat op dit moment veel mogelijkheden onbenut gelaten worden. Dit zou al een groot deel van het personenvervoer oplossen. Maar, vergeet niet, TTB spreekt natuurlijk ook voor zijn 'eigen' winkeltje en vergeet gemakshalve het 'vrachtvervoer' te vermelden. Dit kan niet opgelost worden met de door hun voorgestelde oplossingen. Gekoppeld aan het Oosterweelproject was het de bedoeling een uitvaardiging van een vrachwagenverbod door te voeren in de Kennedytunnel teneinde de capaciteit van deze laatste te verhogen en zwaar vervoer te verplichten de Oosterweelverbinding te gebruiken.
De origineel in 2008 geraamde 2,5miljard euro kosten (en denk eraan dat kostenbegrotingen gemaakt door de overheid vaak minimaal zijn om het voorstel goedgekeurd te krijgen en in de loop der jaren meestal nog met ongeveer 15 tot 20% stijgen) kan misschien best gespreid worden over zowel het opnieuw activeren van de reeds beschikbare maar ongebruikte tunnels zoals hierboven vermeld, maar tevens ook het verder uitwerken van een haalbaar tracé voor de sluiting van de Antwerpse Ring.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2009, 21:04
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Ik snap dat ze er alles aan doen om toch geen Lange Wapper te laten komen, maar ik las dat er toch 1 komt, ondanks de stemming. Ze houden geen rekening met de mensen wiens huis wordt 'verwoest'. Hoewel het ver mij af is, vind ik dat ze er niet moet komen. Zoals dit artikel al zegt: gebruik meer het openbaar vervoer, ze geven het al praktisch gratis weg. En 'Lange Wapper', kom wie heeft die naam verzonnen. Ik dacht toen ik het eerst hoorde dat het een reclamestunt was want met Wapper heb ik wel een ander idee dan een brug.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.