actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2016, 10:34
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Recordaantal gedetineerden zit volledige straf uit

Vorig jaar een werd recordaantal van 828 gedetineerden in vrijheid gesteld nadat zij hun straf volledig uitzaten. Zo'n zevenhonderd mensen trokken de celdeur achter zich dicht, 130 anderen werden ontslagen uit elektronisch toezicht. Dat blijkt uit cijfers die Philippe Goffin (MR) opvroeg bij minister van Justitie Koen Geens (CD&V) en waarover De Standaard vandaag bericht.

Vooral gedetineerden die een straf van minder dan vijf jaar opgelegd kregen, maken de afweging: ofwel gaan ze vijf jaar de cel in, ofwel kiezen ze voor voorwaardelijke invrijheidstelling - doorgaans een meerjarentraject dat langer uitvalt dan de effectieve celstraf. Bovendien zijn de voorwaarden om voorwaardelijk vrij te komen strenger geworden.

Reflex
"De eerste reflex bij deze vaststelling is om goedkeurend te knikken", zegt Eric Maes, criminoloog verbonden aan het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC). "Iemand die pakweg na vier jaar vrijkomt, staat echter letterlijk op straat. Er is nauwelijks of geen begeleiding, vaak hebben ze amper een netwerk om op terug te vallen en staan ze er financieel zwak voor."

Voorwaardelijke invrijheidstelling
Gedetineerden die in een systeem van voorwaardelijke invrijheidstelling stappen "krijgen een aantal voorwaarden opgelegd die hen vaak structuur en richting geven", aldus Maes. "Houden ze zich niet aan de voorwaarden en dreigen ze af te glijden in de criminaliteit, dan heb je binnen de proeftijd tenminste nog een stok achter de deur."

Bron: De Morgen, 17-10-16 (http://www.demorgen.be/binnenland/r...f-uit-bf94bfc8/)

Mening: De eerste indruk die ik kreeg bij het lezen van dit artikel was positief: hoe meer gedetineerden in vrijheid gesteld worden, hoe minder kosten de overheid aan hen heeft. Maar achteraf stel ik me toch de vraag of ze wel in deze vrijheid blijven? Zoals het artikel ook beschrijft, worden ze niet of nauwelijks opgevangen. Volgens mij is een nieuw leven starten zonder begeleiding zeer moeilijk voor hen, zeker als je geen familie of vrienden hebben die je kan of wilt opvangen. In mijn ogen zullen ze dan snel terug in het milieu terecht komen dat in de eerste plaats er voor gezorgd heeft dat ze in de gevangenis terecht zijn gekomen, dus met andere woorden terug kosten zijn voor de overheid. Daarom is een investering in die extra begeleiding of opvolging na vrijlating in mijn opinie geen weggesmeten geld. Dat komt niet enkel de maatschappij ten goede, maar in de eerste plaats ook voor de gedetineerden zelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.