actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2016, 21:44
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
België mocht leukemie-patiënt zonder papieren niet uitwijzen

Het Europees Hof voor Mensenrechten in Straatsburg heeft de Belgische staat veroordeeld tot het betalen van 5.000 euro aan de familie van M. Paposhvili. Volgens het Hof heeft ons land onvoldoende onderzoek gedaan naar de medische toestand van deze man uit Georgië die teruggestuurd werd naar zijn land. Hij is in juni jongstleden overleden.

M. Paposhvili kwam in 1998 aan in België, samen met zijn vrouw en hun eerste kindje. Het koppel kreeg later nog twee kinderen.

Tussen 1998 en 2007 werd de man meerdere keren veroordeeld voor diefstal met geweld en deelname aan activiteiten van een misdadigersbende. Tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis bleek hij aan leukemie en TBC te lijden. De man deed een aantal aanvragen voor regularisering om ‘uitzonderlijke’ en om ‘medische’ redenen. Die werden verworpen.

Hij kreeg verschillende keren het bevel om het Belgische grondgebied te verlaten, maar die bevelen werden niet uitgevoerd vanwege zijn medische situatie.

Het Hof oordeelt nu dat België artikels 3 en 8 van de Europese Conventie van de Rechten van de mens geschonden heeft door de man terug te sturen. De familie van M. Paposhvili had een verblijfsvergunning zonder beperkingen gekregen in 2009.

De Liga voor Mensenrechten is tevreden met het arrest, omdat het België oproept om zijn administratieve optreden tegenover zieke vreemdelingen te wijzigen. De Liga benadrukt ook dat het delinquente verleden van de man niet in aanmerking is genomen.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20161213_02624430
Datum: 13/12/2016

Reactie: Ik begin me als belg zo stilletjes aan toch wel wat te schamen. Dit is nu al de zoveelste keer, in korte tijd, dat we in het nieuws komen omdat we door het Europees Hof voor Mensenrechten op de vingers getikt worden omdat we ons niet houden aan de rechten van de mens. Wat is er hier eigenlijk aan 't gebeuren? Ooit waren wij één van de meest "menselijk" ontwikkelde landen ter wereld, maar daar blijft tegenwoordig weinig van over. Een heel deel van de mensen is tegenwoordig alleen maar op zichzelf gericht en gunt een ander het licht in de ogen niet meer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2016, 23:14
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Ik kan mij allesbehalve vinden in de mening van Hendrik. Wij gunnen een ander het licht in de ogen niet? Hij gunt ons een wapen in onze ogen! Hij steelt (gewelddadig dan nog) en zat mee in een criminele bende. Hij zette ons land (ik herhaal: ons land) op stelten en wij zijn dan zo goed om hem en zijn familie op te vangen! Trouwens, Georgië, ik vraag mij af wat er niet veilig is in Georgië. Dat ten eerste al, ik zou niet weten waarom hij sowieso al een vergunning zou gekregen moeten hebben. Oke, je bent hier dan, maar dan gaan we toch niet aan criminele activiteiten doen? Tenzij dat we het signaal geven dat dat mag natuurlijk.
Uiteraard is het heel erg dat meneer leukemie had(ik zeg het maar, voordat je me hier op pakt) maar ik vind dat allesbehalve een excuus. Mensen met leukemie of een andere ernstige ziekte mogen dus naar een ander land verhuizen om daar wat te stelen en dergelijke, om vervolgens terecht te komen in een goed sociaal systeem en een kafkaësk vreemdelingenbeleid dat bijna nog een visum zou uitdelen aan de kassa van de supermarkt. Op zichzelf gericht, ik denk dat Paposhvili nog het meest op zichzelf gericht was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.