actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2016, 17:41
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Meer dan duizend Nederlanders op straat tegen Belgische kerncentrales

Ruim duizend mensen liepen in het Nederlandse Maastricht mee in een internationale demonstratie voor sluiting van de kerncentrale in Tihange. De demonstranten maken zich zorgen over de veiligheid van de kerncentrale op zo’n veertig kilometer van Maastricht.

Aan de demonstratie deden ook vertegenwoordigers van milieuorganisaties uit Duitsland en België mee. De demonstranten werden onder meer toegesproken door Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks). Zij sprak over het belang van Euregionale samenwerking en inspraak.

Ze vindt het onjuist dat landen kerncentrales aan de grenzen bouwen zonder dat mensen aan de andere kant van de grens inspraak hebben. Bijvoorbeeld over het langer open houden van verouderde centrales, zoals nu in Tihange aan de orde is.

Opvallend was de aanwezigheid van Japanse media, die verslag deden van de actie. In Japan bestaat hiervoor belangstelling wegens de kernramp in Fukushima.

Bron: De Standaard, 22-05-2016

Mening:

Ik kan begrijpen dat mensen zich zorgen maken over de kerncentrales. Als er iets gebeurd met de kerncentrale van Tihange dan lijden de mensen in Maastricht hier ook onder. Zeker omdat het al een verouderde kerncentrale is, is de kans ook groter dat er iets mee gebeurd. Dus ik snap de Nederlanders ook wel. In het artikel wordt gesproken over dat het onjuist is dat het andere land geen inspraak heeft op het feit waar de kerncentrales gebouwd worden. Dit vind ik ook wel, als er iets met die kerncentrale gebeurd en die staat vlakbij de grens, dan lijdt het andere land hier ook onder. Er zou dus inderdaad meer communicatie moeten zijn tussen de verschillende buurlanden over zo'n beslissingen.

Laatst aangepast door Priscilla.V*nEyck : 22nd May 2016 om 17:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2016, 19:57
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Ik ben het met Priscilla eens. Nederland en Duitsland hebben al vaker aangedrongen op de sluiting van de kerncentrales in Doel en Tihange omdat deze centrales deze landen ook kunnen treffen bij een ongeluk, maar tot overleg komt het precies niet. En dit gebrek aan communicatie is een van de grote problemen met de regeringen in ons land, zowel intern als extern. Dit is de afgelopen weken pijnlijk vaak gebleken uit de verschillende onderzoeken na de aanslagen in Brussel. Ik begrijp dus zeker dat de Nederlanders zich niet op hun gemak voelen en dat ze de kerncentrales liever dicht willen zien. Er zijn genoeg andere alternatieven, er zijn zelfs landen waar er geen kerncentrales meer open zijn dus waarom zouden wij dit niet kunnen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.