actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2016, 08:25
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Kilometerheffing brengt 2,4 miljoen op per werkdag

Kilometerheffing brengt 2,4 miljoen op per werkdag

De opbrengsten van de net ingevoerde kilometerheffing voor vrachtwagens liggen niet zo ver van de verwachtingen, zo blijkt uit eerste cijfers van Viapass.

Wegblokkades en technische problemen bezorgden de kilometerheffing begin april allerminst een vlotte start. En vorige week bleek dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs langere routes in eigen land rijden om minder heffing te moeten betalen. Toch vallen de inkomsten niet tegen, blijkt uit de eerste cijfers van overheidsdienst Viapass, die de kilometerheffing beheert.

‘Grosso modo wordt er elke werkdag ongeveer 25 miljoen kilometer gereden. Voor het hele land levert dat een opbrengst op van 2,4 miljoen euro per dag’, zegt woordvoerder Edward Claessens.

Van de opbrengst gaat er volgens Viapass 60 procent naar Vlaanderen, 38 procent naar Wallonië en 2 procent naar Brussel.

Viapass vindt het te vroeg om te becijferen wat de kilometerheffing in het volledige jaar zal opbrengen. ‘Daarvoor is het wachten tot eind juni’, aldus Claessens.

Maar op basis van de cijfers is het wel mogelijk om een eenvoudige berekening te maken: 2,4 miljoen maal 250 werkdagen levert een recette van 600 miljoen op. Daarbij komen dan nog de inkomsten op zaterdag en zondag, dagen waarop een pak minder gereden wordt dan op weekdagen.

Die eenvoudige berekening leert dat de opbrengsten lager, maar niet zo gek ver van de 700 à 800 miljoen euro liggen die de heffing jaarlijks op kruissnelheid moet opbrengen.

Uit de cijfers van Viapass blijkt ook nog dat er dagelijks 130.000 vrachtwagens met een registratietoestel over onze snelwegen denderen, en dat ze gemiddeld 18,50 euro heffing per dag betalen.

Bron: De Standaard, 19/5/16
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160519_02296187

Mening: Ik vind het goed dat ze de kilometerheffing hebben ingevoerd. In het begin was er inderdaad veel tegenstand, maar in andere Europese landen was dit al lang ingevoerd dus ik zag geen reden om dit in België niet te doen. Nu blijkt dat deze kilometerheffing inderdaad ook goed opbrengt voor ons land. Op deze manier heeft de overheid een nieuwe bron van inkomsten gecreëerd en moeten ze al iets minder geld bij elkaar krijgen door te besparen, dit gebeurt al genoeg. Het is natuurlijk maar een relatief klein bedrag, maar alle beetjes helpen op lange termijn.

Laatst aangepast door dennis.o*usu : 19th May 2016 om 08:29.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2016, 12:01
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Kilometerheffing brengt 2,4 miljoen op per werkdag

Ik heb persoonlijk gemengde gevoelens bij de kilometerheffing. Langs de ene kant vind ik het, net als Dennis, goed dat de overheid op deze manier een nieuwe bron van inkomsten creëert. Het is positief dat uit de maatregel ongeveer de gewenste inkomsten voortkomen en dat dit dus al minder geld is dat moet bespaard worden. Toch begrijp ik de tegenstand van de bedrijven die vrachtwagentransport regelen. Je kan zeggen dat gemiddeld 18,50 per vrachtwagen per dag niet veel geld is, maar als je als bedrijf tientallen vrachtwagens hebt rondrijden en dit 250 dagen per jaar, lopen de kosten toch al snel hoog op. Ook de kritiek die de laatste dagen vanuit het buitenland komt (dat de Belgen eerst maar eens voor betere wegen moeten zorgen alvorens ze zo'n kilometerheffing invoeren), begrijp ik zeer goed. Het klopt dat de Belgische wegen er niet goed (in sommige gevallen zelf erbarmelijk) aan toe zijn. Ik vind dan ook wel dat als België deze kilometerheffing wil behouden, de inkomsten hiervan moeten geïnvesteerd worden in het aanleggen van nieuwe, betere wegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.