actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Rusland
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2017, 16:53
Jesse.L*ureyssens Jesse.L*ureyssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Zoersel
Posts: 20
Russische activist Aleksej Stroganov overleden na klap op hoofd met ijzeren staaf

Een activist van de Russische politieke oppositie is overleden nadat hij met een ijzeren stang op zijn hoofd geslagen werd. Aleksej Stroganov raakte twee maanden geleden in coma door de klap en overleed dinsdag.

Zijn dood werd woensdagochtend gemeld door oppositiepoliticus Ilja Jasjin, lid van de liberaal-democratische beweging Solidarnost. Stroganov nam jarenlang deel aan demonstraties tegen de Russische regering, georganiseerd door Solidarnost. Zo deed hij mee aan de massale protesten tegen president Vladimir Poetin in 2011 en 2012.


Het motief van de aanval op zijn leven is niet bekend. Jasjin kondigt op Facebook aan dat hij een verzoek zal indienen voor een strafrechtelijk onderzoek. Dat zou tot op heden niet geopend zijn. Volgens Jasjin hoorden hij en partijgenoten pas dinsdag van de aanval op Stroganov.

"We wisten van niets. Hij raakte twee maanden geleden vermist en nam geen contact op. Pas gisteren werd bekend wat er gebeurd is", schrijft Jasjin op Facebook. Activisten en politici die oppositie voeren tegen het beleid van president Poetin worden regelmatig aangevallen. Oppositieleider en corruptiebestrijder Aleksej Navalny raakte in mei tijdelijk verblind aan een oog nadat hij een chemische vloeistof in zijn gezicht gegooid kreeg.

Een van zijn medewerkers, Nikolaj Ljaskin, werd in september net als Aleksej Stroganov aangevallen door een man met een ijzeren stang. Hij werd met hoofdletsel naar het ziekenhuis gebracht.

Nemtsov

Een van de oprichters van Solidarnost, de bekende oppositieleider Boris Nemtsov, werd op 27 februari 2015 doodgeschoten voor het Kremlin. Vijf mannen zijn veroordeeld tot gevangenisstraffen voor het plegen van de huurmoord. Het onderzoek naar de opdrachtgevers zit vast. Volgens oppositiepolitici en familieleden van Nemtsov wil het Kremlin de opdrachtgevers in bescherming nemen. Het Kremlin ontkent.

Bron: DeMorgen - buitenland - 25/10/2017 - https://www.demorgen.be/buitenland/...staaf-b89e6078/


Eigen mening:
Ik had nog nooit iets gehoord van Aleksej Stroganov maar toch vond ik dit erg interessant. Ik vind het erg interessant omdat het een activist was die protesteerde tegen de regering en Poetin. Het is ook niet de eerste keer dat een activist of oppositie word aangevallen en ik denk dat Poetin hier achter zit. Zoals we weten houdt Poetin niet echt van kritiek en zal hij hierdoor de opdracht hebben gegeven om een aantal activisten uit te schakelen. Ik denk niet dat dit gaat onderzocht worden in Rusland omdat dit het imago van Poetin zou kunnen schaden. Dit laat ook nog eens zien dat de vrijheid van meningsuiting niet bestaat in Rusland.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.