actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2016, 13:33
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
‘Vooral bio-pluimveehouders last van ophokplicht’

Door de uitbraak van het vogelgriepvirus in buurlanden geldt sinds 10 november in België een ophokplicht voor professionele pluimveehouders. Vooral biologische pluimveehouders ondervinden hier de gevolgen van.

Volgens Danny Coulier, de voorzitter van de Landsbond, de Vlaamse vereniging voor bedrijfspluimveehouders, is het effect van de ophokplicht waarbij alle kippen en vogels binnen moeten blijven vooral te merken bij de biologische pluimveehouders. Voor de niet-biologische pluimveesector zijn er vooralsnog geen grote financiële gevolgen vanwege de ophokplicht. Coulier: ‘Het brengt wel wat extra werk met zich mee maar eieren en vlees kunnen natuurlijk gewoon nog verkocht worden.’

Ophokplicht
Vanaf 10 november geldt er een ophokplicht in België voor alle commerciële pluimveehouders. Federaal Minister van Landbouw Willy Borsus (MR) heeft deze maatregel preventief genomen omdat in omringende landen het vogelgriepvirus om zich heen grijpt. Het virus wordt overgedragen door wilde vogels die onderweg zijn naar het zuiden - en die trek is op dit moment in volle gang. In Hongarije, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Kroatië en Nederland werden al wel dode wilde watervogels gevonden besmet met het vogelgriepvirus.

De verplichting om het pluimvee binnen te houden vormt niet een groot probleem voor de meeste pluimveehouders tijdens de koudere wintermaanden. De ophokplicht geldt initieel voor 30 dagen, daarna wordt bekeken of een verlenging nodig is. De vogelgriep is nog niet officieel vastgesteld in België. Een woordvoerder van de FAVV, het federale overheidsagentschap dat eventuele inspecties uitvoert bij pluimveebedrijven: ‘Omdat in België nog geen officiële gevallen van de vogelgriep zijn gevonden, is er voor de minister voorlopig geen aanleiding om inspecties uit te voeren.’

Nederland
Het Nederlandse ministerie van Economische Zaken ging maandag over tot aanscherping van de maatregelen om een verspreiding van het vogelgriepvirus tegen te gaan. Zo mogen mensen die niets te zoeken hebben in stallen van pluimveebedrijven daar niet meer mogen komen en ook kinderboederijen en dierentuinen moeten contact tussen vogels, kippen en bezoekers voorkomen.

De extra maatregelen zijn het gevolg van de 1250 dode vogels die de afgelopen dagen rond het IJsselmeer en Rotterdam aanspoelden. Er wordt gevreesd dat de ophokplicht in Nederland nog maanden gaat duren.

Bron: De Standaard, 15/11/16 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161115_02572580)

Mening: De ophokplicht is volgens mij geen slecht initiatief, het kan veel problemen voorkomen. Wanneer één kip ziek is in een pluimveebedrijf, kan het volgens mij veel schade toebrengen. Hiermee bedoel ik veel andere kippen ziek maken die vervolgens dus niet meer gebruikt kunnen worden voor eieren of vlees. Dit zal volgens mij veel meer negatieve economische gevolgen hebben als de ophokplicht nu. Die grote problemen kan men dus beter voorkomen door dit initiatief. Uiteraard hoop ik dat men na deze 30 dagen de ophokplicht kan opheffen en er geen sprake meer is van het vogelgriepvirus, want voor de kippen zelf is het denk ik niet leuk om steeds binnen te zitten.

Laatst aangepast door yannick.v*ndenkieboom : 15th November 2016 om 13:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.