actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2012, 21:54
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Obesitas wordt probleem van alle landen

Obesitas wordt probleem van alle landen

Tegenover 925 miljoen ondervoede mensen telt onze planeet vandaag zeker 1,3 miljard zwaarlijvigen. Zelfs in de derde wereld wordt obesitas een steeds groter probleem. Tegen 2030 zullen jaarlijks liefst 5,1 miljoen mensen jonger dan 60 jaar sterven aan de gevolgen van zwaarlijvigheid. Met die onthutsende conclusie roept de Belgische VN-rapporteur Olivier De Schutter nationale regeringen op om eindelijk werk te maken van gezonde voeding voor iedereen. Het hduidige systeem van de voedingsindustrie, waardoor vet en suiker gepromoot worden, maakt mensen ziek.

Bron: HLN van woensdag 7 maart 2012

Mening:
Zoals ik reeds vermelde in mijn post van 4 februari 2012 zou men gezonde producten goedkoper moeten maken en ongezonde producten duurder. Van Coca-Cola weet je sowieso dat er veel suiker in zit en dat het niet gezond is op lange termijn. Maar er zijn ook veel producten waar verborgen suikers in zitten. Vb. yoghurt met fruit en 0% vetgehalte. Jawel 0% vetgehalte maar over de suikers spreekt men niet. Suiker werkt ook verslavend, net zoals sigaretten en alcohol. Wel in mindere mate, maar het kan dan weer leiden tot overgewicht met alle gevolgen vandien.
Ik was enorm verbaasd dat men in een land als Mexico gemakkelijker Coca-Cola vindt dan drinkbaar water.
Ik vind het ook schrijnend dat er 925 miljoen mensen ondervoed zijn tegenover 1,3 miljard met overgewicht. Het is toch niet eerlijk verdeeld op deze wereld vind je niet?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2012, 19:59
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik denk niet dat het probleem wordt opgelost door ongezonde producten duurder te maken. Ongezonde dingen zoals sigaretten zijn de dag van vandaag ook al heel duur, maar steeds blijven mensen roken. Het houdt hen niet tegen, desnoods besparen ze wel op andere dingen.
De mentaliteit moet gewoon veranderen. Mensen zijn te lui, of hebben geen tijd om te sporten en gezond te eten. Ze moeten te veel moeite doen. Het is inderdaad confronterend dat er meer zwaarlijvige dan ondervoede mensen zijn. Hier moet zeker en vast verandering in komen. Mensen denken ook niet na over de gevolgen, we worden steeds overdonderd door duizenden reclameboodschappen over fastfood, snoep, chips,... We worden elke dag (al dan niet onbewust) beďnvloed om alsmaar meer ongezonde producten te kopen. Op televisie zie je bijna niets anders dan reclame over (ongezonde) voeding.

We moeten eerst nagaan wat de oorzaak is van obesitas. Dat ligt uiteraard bij iedereen (en bij elk land) anders. Waar ligt net het probleem? Ik denk dat media een heel grote rol speelt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2012, 18:35
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
De media is inderdaad een groot probleem. De mensen zien de producten op de televisie of horen de reclame op de radio en dat wekt bij sommigen de kooplust op. Niet enkel de voeding is de oorzaak van obesitas, maar ook weinig mensen doen aan sport. Er zijn veel te veel nieuwe computerspelletjes of tv-programma’s, waardoor de kinderen liever in hun luie zetel blijven liggen dan buiten te gaan spelen met een ‘ordinaire’ bal. De volwassenen en zelfs de hogeschool studenten, moeten veel werken waardoor ze geen tijd hebben om te sporten. Ik heb zelf al heel wat opzij moeten zetten voor het school.
De mensen zijn soms laat thuis van hun werk, waardoor de goesting om te koken ook wegvalt. Ze gaan dan frieten of een pizza bestellen of ze maken een kant en klare maaltijd klaar. Dat is ook niet altijd even gezond. Zoals eerder aangehaald is door Carmen, zijn de mensen lui aan het worden. Ze komen thuis snel iets eten en gaan dan in hun luie zetel voor de televisie zitten. De voeding maar ook het gemis aan voldoende beweging zijn de twee oorzaken bij uitstek van obesitas en volgens mij ook nog van verschillende andere ‘kwalen’.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th March 2012, 19:11
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Uiteraard is het stijgende aantal mensen met zwaarlijvigheid geen goede evolutie. Maar gezonde producten goedkoper en ongezonde producten duurder maken is volgens mij verre van een goede oplossing.
Als ik nu elke dag ongezond wil eten, dan is dat mijn keuze. Waarom zou ik hiervoor meer moeten betalen? Ik heb zelf gekozen om ongezonde dingen te eten, terwijl ik goed genoeg weet dat ik hier eventueel dik/ziek van zal worden.

Daarbovenop zal deze maatregel gewoonweg niet werken. Mensen weten meestal wel dat ze ongezond bezig zijn. Door de prijs van bepaalde zaken te laten stijgen gaat er volgens mij niet veel veranderen aan de levensstijl van de gemiddelde mens. Wat zou er gebeuren wanneer een zak chips vanaf volgende week 50 cent extra kost? Niet veel denk ik. Carmen vergeleek de situatie, volledig terecht, met roken. Iedereen weet dat het ongezond is en dat het serieuze gezondheidsproblemen kan opleveren. Duurdere prijzen, het rookverbod op openbare plaatsen en gigantische, en soms ronduit afschuwelijke, waarschuwingen/foto's hebben slechts een klein deel van de rokers kunnen overtuigen om te stoppen. Bij ongezond voedsel gaat dit niet anders zijn.

De overheid moet natuurlijk wel iets doen. Ik denk dat ze beter een gezonde levensstijl kunnen promoten door bijvoorbeeld sporten aantrekkelijker te maken. Ik zorg dat ik voldoende beweging heb en ik probeer ook regelmatig gezond te eten. Iedereen over dezelfde kam scheren kan in mijn ogen dus echt niet. Je blijft controle hebben over wat je zelf wel of niet doet/eet. Ik kan goed begrijpen dat heel wat mensen niet genoeg tijd hebben om regelmatig te gaan sporten of deftig en gezond te koken, maar die mensen moeten hier zelf tijd voor maken. Hele dagen werken en weinig slapen is ook niet gezond. Doen ze het niet voor zichzelf, dan doen ze het maar voor hun kinderen. Hoe dan ook vind ik niet dat ik de gevolgen moet dragen voor het buitensporig gedrag van iemand anders. Even terzijde: Roken is een compleet andere situatie aangezien je daarmee ook je omgeving schade toebrengt.
Ik heb het hier ook wel specifiek over België. De situatie in Mexico is helemaal anders. Als het effectief klopt dat je daar gemakkelijker Coca-Cola tegenkomt dan drinkbaar water zal er daar toch echt wel iets drastisch moeten veranderen.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 13th March 2012 om 19:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.