actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2016, 16:13
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Politie arresteert antiracismebetogers aan Brusselse Beurs

De Brusselse politie heeft zaterdagmiddag aan de Brusselse Beurs verschillende mensen gearresteerd die wilden deelnemen aan een antiracisme-betoging. Dat meldt een Belga-medewerker ter plaatse. Al minstens tien personen zijn in de boeien geslagen, bij wie de voorzitter van de Ligue des Droits de l'Homme. In Dilbeek was vanmorgen dan weer een actie van anti-islambetogers.
Eerder deze week hadden verscheidene groepen, waaronder het extreemrechtse Franse Génération Identitaire, opgeroepen massaal te betogen in Sint-Jans-Molenbeek. Die oproepen werden echter ingetrokken nadat de Brusselse autoriteiten alle manifestaties in Brussel hadden verboden en hadden aangekondigd streng te zullen optreden tegen eventuele betogers. Ondanks dat verbod hadden een aantal linkse organisaties opgeroepen tot een tegenbetoging op het Beursplein.

Die manifestanten hadden zich rond 13.00 uur verzameld op het plein, maar toen de politie hen in de gaten kreeg, trad ze meteen op en begon ze mensen op te pakken. Daarbij kwam het herhaaldelijk tot trek- en duwwerk tussen de politie, de arrestanten en omstaanders.

Rond 14.00 uur was aan de Beurs een relatieve rust weergekeerd, maar was wel een grootscheepse politiemacht aanwezig, met onder meer politie te paard en met honden. Iedereen die zich nog op het plein bevond, werd aangemaand de plek te verlaten, en wie daaraan geen gehoor wilde geven, werd opgepakt.

Anti-islambetoging in Dilbeek, Molenbeek en Brussel

Vanmorgen al hielden in Dilbeek, Sint-Jans-Molenbeek en Brussel een dertigtal anti-islambetogers een korte actie. De groep, voornamelijk in het zwart geklede mannen, verzamelde aan het cultureel centrum Westrand en bleef daar even staan, waarna de mannen in hun wagens stapten en naar Sint-Jans-Molenbeek trokken. Daar ontplooiden ze een spandoek en scandeerden ze enkele slogans.

Na een kwartiertje vertrok de groep opnieuw. Dit keer richting het Atomium om daar hun actie te herhalen.

'We maken gebruik van ons grondwettelijk recht om onze woede over de aanslagen te uiten', zegt Rob Verreycken, ex-Vlaams Belanger. 'Wij zijn net zoals vele mensen woedend na de aanslagen. De overheid probeert de gevoelens na de aanslagen onschuldig en braaf te houden, maar wij vinden dat woede even terecht is.'

Eerder deze week hadden verschillende groepen, waaronder het extreem-rechtse Franse Génération Identitaire, opgeroepen om massaal te betogen in Sint-Jans-Molenbeek. Die oproepen werden echter ingetrokken nadat de Brusselse autoriteiten alle manifestaties in Brussel verboden en aankondigden streng te zullen optreden tegen eventuele betogers.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160402_02215789
02-04-2016

Eigen mening:
Ik las de kop en ik dacht direct: dit is raar. De betogers zijn juist tegen racisme, wat goed is. Na het lezen van het artikel begrijp ik wel waarom de politie deze betogers arresteerde. De betogers bedoelen het goed, dat weet ik zeker, maar er werd op voorhand gemeld dat de manifestaties niet door mochten gaan. De gevolgen moesten ze dus dragen. Na de aanslagen die hebben plaatsgevonden, is het op dit moment geen goed idee om met velen samen te komen, ook niet als je het goed bedoelt. De anti-islambetogers zoeken in mijn ogen dan wel het kwade op. Juist wanneer de mensen meer naar elkaar moeten toegroeien en we niet moeten kijken naar ras, geslacht, leeftijd of geloof gaan zij het verpesten. Ik begrijp hun woede, iedereen is kwaad. Niemand had dit gewild, maar moet je daarom zo uit de hoek komen? Er zijn wel betere manieren, nee? Ik heb ook het gevoel dat de overheid zo snel mogelijk wil dat we het vergeten, maar iedereen weet ook dat dit niet vergeten wordt. Iedereen heeft zo zijn gedacht over wat er gebeurde en iedereen mag voelen wat hij wil voelen, maar je kan anderen niet overtuigen om hetzelfde te voelen als wat jij voelt. Respect zou hier een plaats moeten krijgen, alleen geeft niet iedereen het een kans, wat ik jammer vind.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.