actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2017, 09:02
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
"Minister, doe eindelijk iets aan het sluipverkeer"

Een tiental burgemeesters zijn het vele sluipverkeer in hun gemeente meer dan beu. Ze wijzen dan ook met de vinger naar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Nadat dinsdag met 445 kilometer een nieuw filerecord werd gevestigd, slibde de Antwerpse ring gisteren volledig dicht door een lading gelekte siliconen. Ook op de binnenwegen stond het verkeer in geen tijd stil. Het signaal voor verschillende CD&V-burgemeesters om aan de alarmbel te trekken. In een open brief schrijven ze dat er dringend nood is aan actie om het sluipverkeer een halt toe te roepen. “Bij ons overheerst een onbehaaglijk gevoel van traagheid”, klinkt het. Ze hekelen onder meer het uitblijven van een vrachtroutenetwerk, een plan waarin veilige voorkeursroutes voor vrachtverkeer worden vastgelegd. In 2015 zei minister Weyts nochtans dat hij daar de laatste hand aan legde.

Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs en Vlaams fractieleider voor CD&V, toont begrip voor de noodkreet van zijn collega's. "Elke dag zie ik dat de mobiliteitsknoop ingewikkelder wordt. Het is tijd om moedige beslissingen te nemen."

Ook de besturen van Zwijndrecht, Malle, Wemmel, Grimbergen, Merchtem, Vilvoorde en Meise lieten aan De Morgen hun ongenoegen horen. De klachten zijn gelijkaardig. Sluipverkeer trekt er door de dorpskernen op zoek naar een doorgang richting Antwerpen of Brussel. De burgemeesters zeggen zich machteloos te voelen.

Alternatieve routes

Volgens minister Weyts is het niet duidelijk hoe groot het probleem precies is. “Iedereen zegt dat er sluipverkeer is, maar we kennen de ordegrootte van het probleem niet”, zegt Weyts. De Vlaamse noch de federale overheid houdt cijfers bij over sluipverkeer. De lokale politiezones wel, maar een globaal beeld is er dus niet.

Toch klagen steeds meer lokale besturen over sluipverkeer. Zowel automobilisten als vrachtwagenchauffeurs proberen steeds vaker de file te ontwijken. Die laatsten zoeken ook sluipwegen om de tolheffing te vermijden. De opkomst van populaire file-apps als Waze of Google Maps vergroten nog het probleem. Want die loodsen bestuurders met het grootste gemak over kleine dorpswegen langs de files heen. Terwijl mensen vroeger nog verschillende alternatieve routes kozen, volgen ze nu allemaal dezelfde. Waardoor die ook vol geraken.

Om aan de groeiende onrust bij lokale besturen tegemoet te komen, is Weyts op 1 september met een proefproject gestart om sluipverkeer aan te pakken in de Vlaamse rand rond Brussel. “Daar worden de floating car-data, dat zijn geanonimiseerde gps-gegevens, beschikbaar gesteld voor 19 steden en gemeenten. Op basis daarvan kunnen zij met verkeersborden, bultjes, eenrichtingsstraten, enzovoort sluipverkeer aanpakken.”

Maar zo komt de verantwoordelijkheid weer bij de gemeenten terecht, klagen de burgemeesters aan. "Wij doen wat we kunnen, maar voor de gewestwegen zijn we afhankelijk van het Vlaams Gewest. Zo duurt het vaak lang voor de zaken in beweging komen", zegt Eddie De Block, burgemeester van Merchtem.

Volgens Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde zit het probleem veel dieper. Wegen voor bestemmingsverkeer zouden volgens hem systematisch een snelheidslimiet van 30 of 50 kilometer per uur moeten krijgen. Op de wegen voor doorstromend verkeer mogen dan weer geen grote winkelcentra worden gebouwd, want dat genereert lokaal verkeer. “In Nederland gebeurt dat al sinds 1996”, zegt De Dobbeleer.

Bron: De Morgen, 23/11/2017
Eigen mening: Jammer genoeg, merk ik zelf dat onze wegen drukker worden. 's Morgens op de radio hoor je enkel berichten over file... Er moet natuurlijk geld en mogelijkheden zijn om dit probleem te kunnen aanpakken. Al geloof ik wel dat er een misschien een mentaliteitsverandering moet komen. De auto nemen doe je vaak uit gemakzucht, maar wat is het probleem met de bus of de trein te nemen? Wil je toch met de auto dan lijkt carpoolen mij ook een heel goed idee. Dit kan natuurlijk niet het fileprobleem oplossen, maar zoals men zegt: 'kleine beetjes helpen'.

Het sluipverkeer baart me toch wel wat zorgen. Het feit dat vrachtwagenchauffeurs gebruik maken van dorpswegen om de file te vermijden, zorgt ervoor dat dorpen ook veel drukker worden. Elke ochtend en avond fietsen hier wel kinderen onderweg naar/van school...

Laatst aangepast door Kato L*anslots : 23rd November 2017 om 09:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2017, 14:57
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Sluipverkeer is een probleem dat naar mijn mening door de politiek gecreëerd is. Een van de grootste oorzaken van sluipverkeer bij vrachtwagens is het invoeren van de tolheffing op de autosnelwegen. Het vermijden van snelwegen levert een transportbedrijf ruim 5200 euro per jaar per vrachtwagen op. In een maatschappij waar elke euro telt (en al zeker in de transportindustrie) zijn tienduizenden euro's een heel belangrijke besparing. (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/o...pinie/1.2898893)
Het rechtstreeks gevolg hiervan is sluipverkeer: vrachtwagens die secundaire wegen nemen en logischerwijs door de dorpskernen rijden.

De oplossingen voor sluipverkeer zijn voor mij voor de hand liggend: een combinatie van de invoering van een tolheffing op secundaire wegen en een verbod op vrachtwagens (+5,5 t) in de dorpskernen. Momenteel maken heel veel mensen de afweging tussen mensenlevens en een meerprijs per product (door een meerkost bij de transportbedrijven) in het voordeel van hun portefeuille. Ik ben het daar niet mee is en ik ben van mening dat de meerprijs per product niet opweegt tegen de mensenlevens die verloren gaan. Los daarvan is de infrastructuur van dorpskernen absoluut niet voorzien voor een verhoogd aantal vrachtwagens.

Veel gemeentes volgen deze redenatie ook: onder andere de gemeente Herenthout voert een verbod op vrachtwagens (met uitzondering van laden en lossen) in de dorpskern in. Ik ben daar een grote voorstander van: vrachtwagens horen NIET thuis in de dorpskern en al zeker niet in straten met scholen. Wat blijkt: tientallen mensen laten jaarlijks het leven bij ongelukken met vrachtwagens in de dorpskern.

Een ander voorbeeld is de gemeente Nijlen, waar veel sluipverkeer, op weg naar Mechelen, momenteel de dorpskern (met daarin meerdere scholen, waaronder het Githo) teistert. Ook de gemeente Nijlen gaat acties ondernemen: zij opteren voor een kilometerheffing op de gewestwegen rond de gemeente.

Daarnaast is er ook nog de problematiek van sluipverkeer met personenwagens, die in de hand gewerkt wordt door verkeersapps als Waze. Het is daarom belangrijk dat we carpoolen en het gebruik van het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Die problematiek is iets ingewikkelder en ik zie eigenlijk weinig oplossingen, aangezien het aantal personenwagens jaarlijks stijgt en de files richting grootsteden onvermijdelijk lijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.