actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2017, 20:29
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Bourgeois wil eigen Vlaamse Justitie

Als het van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) afhangt, komt er een Vlaamse justitie. Al is daar wel eerst een nieuwe staatshervorming voor nodig, zei Bourgeois tijdens de viering van 200 jaar rechtsfaculteit aan de universiteit van Gent.
Sinds de zesde staatshervorming van 2014 zijn er heel wat bevoegdheden overgeheveld van het federale niveau naar de deelstaten. Daaronder ook heel wat justitiële bevoegdheden: de juridische eerstelijnsbijstand, organisatie en werking van de justitiehuizen en het elektronisch toezicht.

Maar Bourgeois, alumnus van Gentse rechtsfaculteit, aast op nog meer Vlaamse autonomie op het vlak van justitie. Daarmee zou België overigens het "normale" voorbeeld volgen van andere federale landen zoals Canada, Duitsland of nog de Verenigde Staten. "Persoonlijk wil ik dat Vlaanderen een eigen gerechtswezen kan organiseren zoals in de meeste federale staten", zei Bourgeois.


Te heterogeen
Want de Belgische gerechtswereld is volgens hem te heterogeen. "De Vlaamse visie op de organisatie en werking van het gerecht is niet dezelfde als de Franstalige. Ook daarom is het aangewezen justitie over te hevelen naar de deelstaten", zei de minister-president in de Arteveldestad.

Om "het beginsel van eenheid van rechtsmacht" te behouden, wil Bourgeois niet weten van een splitsing tussen federale en deelstatelijke rechtbanken. Het zouden net de deelstatelijke, en dus onder meer de Vlaamse, rechtbanken zijn die "instaan voor de handhaving van alle rechtsregels die op een geschil toepasselijk zijn, of ze nu deelstatelijk dan wel federaal of, in toenemende mate, Europees zijn".

Wens van Bourgeois voor UGent
Tot slot liet Bourgeois ook even zijn licht schijnen op de rectorverkiezingen aan de Gentse universiteit, die door een "absurde en verlammende procedure" na een vijfde stemronde nog steeds geen opvolging voor Anne de Paepe heeft opgeleverd. En had hij ook een wens voor de UGent. "Het is mijn hoop én mijn wens dat de Universiteit Gent, een grotere rol gaat spelen in Vlaanderen, zowel economisch als maatschappelijk", besloot Geert Bourgeois.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-Justitie.dhtml

Eigen mening:
Dat Bourgeois, en daarmee de hele NVA, streeft naar confederalisme is oud nieuws. Alle stappen die NVA (tracht te) zet(ten) zijn dan ook richting confederalisme. Sinds 2014 zijn we dus ook vlijtig bezig met het overhevelen van bevoegdheden naar de gewesten. En op zich vind ik dat geen slecht idee, want er zijn duidelijke verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen. Verschillen die leiden tot twistpunten en ongelijkheden en waarbij een federale bevoegdheid absoluut niet logisch is. Dat bevoegdheden als onderwijs gewestelijk bestuurd worden vind ik goed, want dan speel je op een positieve manier in op de behoeften van die regio en dit kan een positieve boost geven.

Ik ben het er echter niet mee eens dat justitie een Vlaamse bevoegdheid moet worden. Justitie is voor mij een federale bevoegdheid en dient dit ook te blijven. Een rechtvaardig rechtssysteem creëren doe je door van het principe "iedereen gelijk voor de wet" te kiezen, en niet door regiogebonden afwijkingen te stimuleren. Er zijn al belangrijke justitiële bevoegdheden overgeheveld en er zullen er ongetwijfeld nog volgen, maar ik ben geen voorstander van grovere maatregelen die meer neiging hebben naar separatisme dan naar confederalisme.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.