actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2017, 19:39
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Veiligheidszone voor vrouwen bij nieuwjaarsviering in Berlijn

Veiligheidszone voor vrouwen bij nieuwjaarsviering in Berlijn


De nieuwjaarsviering in Berlijn zal een veiligheidszone voorzien, speciaal voor vrouwen. De organisatoren hebben die beslissing genomen na de massale aanrandingen op een nieuwjaarsviering in Keulen, twee jaar geleden.

Er worden zondag honderdduizenden mensen verwacht voor de nieuwjaarsviering bij de Brandenburger Tor in Berlijn, de grootste in Duitsland. Daarom gelden er strikte veiligheidsvoorschriften voor de feestzone: rugzakken en grote handtassen worden niet toegelaten, net zoals alcoholische dranken.

De stad zal in de omgeving ook een speciale zone opzetten voor vrouwen die worden lastiggevallen. Medewerkers van het Rode Kruis zullen hen daar opvangen. De Berlijnse politie raadt de vrouwen ook aan om meteen hulp te zoeken wanneer ze zich bedreigd voelen in het feestgedruis en desnoords andere feestgangers aan te spreken.

Kritiek
Sinds de massale aanrandingen in Keulen tijdens de nacht van 2015 op 2016 worden op Duitse evenementen wel vaker zo’n veiligheidszone ingericht. Al vindt niet iedereen dat een goed idee, omdat dit het seksueel ongeoorloofd gedrag niet aanpakt bij de bron. Anderen vinden het dan weer discriminerend.

Bron: De Standaard, 29 december 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171229_03273057
Mening: Ik ben blij dat ze beseffen dat er iets moet gebeuren aan het aantal aanrandingen of seksuele intimidaties tijdens nieuwjaarsnacht. Ik weet wel niet of deze veiligheidszone dit zal voorkomen. Ik vind dat we dit probleem beter op een andere manier aanpakken door de personen die deze vrouwen lastigvallen aan te pakken. Ik vind niet dat wij ons als vrouw moeten wegsteken voor mannen die zich niet kunnen gedragen. Ik denk dat het meer effect heeft als we deze mannen aanpakken. Ik ben namelijk van mening dat we ons door die veiligheidszone zwak opstellen en voor deze mannen als een gemakkelijk persoon overkomen. Ik vind het dus zeker geen slecht begin dat ze dit doen, maar ik denk dat we dit probleem best aanpakken op een ander manier om zulke toestanden te vermijden.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 29th December 2017 om 19:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2017, 20:04
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
Allereerst begrijp ik niet goed wat het verbieden van rugzakken te maken heeft met deze veiligheidszone. Naar mijn mening is dit eerder een preventieve stap naar terreurdreigingen. Daarnaast vind ik het wel hel goed dat er een veiligheidszone wordt opgericht tegen het lastigvallen van vrouwen. In verschillende culturen en maatschappijen wordt de vrouw nog steeds als minderwaardig gezien. Ik denk als men hier tegen in strijd zou gaan dat men pas echt het probleem bij de wortels zou aanpakken. Maar dit zie ik op korte termijn niet als haalbaar. Daarom is het goed dat vrouwen met hun verhaal of probleem niet blijven zitten en dit meteen delen met een vertrouwenspersoon. Dit zou dan iemand van het rode kruis kunnen zijn.
Verhalen die de media passeren laten uitschijnen dat het lastigvallen van vrouwen acceptabel is. Zo denk ik maar aan het verhaal van Bart De Pauw. Wat wel goed is, is dat hier meteen op gereageerd is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.