actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2017, 17:45
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: HERENTALS
Posts: 43
Amper BOB-controles op oudjaar: "Zelfs voor kleine controles zijn er te weinig agente

ARTIKEL:
U zal amper moet blazen tijdens het eindejaarsweekend. Dat meldt politievakbond VSOA aan VTM Nieuws. Reden: er zijn te weinig agenten. De meesten worden ingeschakeld om de verschillende nieuwjaarsevenementen in ons land te beveiligen.

In veel politiezones verandert de politie van tactiek: ze kiezen voor minder grote, georganiseerde alcoholcontroles maar trekken met mobiele politieploegen de baan op om bestuurders met vreemd rijgedrag uit het verkeer te halen. Grote politiecontroles blijken praktisch niet mogelijk, omdat de politiediensten werken volgens zondagsregime en er dus niet genoeg agenten aan het werk zijn.

De politievakbond kondigt vandaag aan dat er zelfs te weinig manschappen zullen zijn om kleine, doelgerichte controles te voeren. De federale wegpolitie zet tijdens de kerstvakantie nochtans vijftig extra agenten in, maar die moeten bijna allemaal naar Brussel, om er de verschillende nieuwjaarsactiviteiten te bewaken. Tijdens een belronde van VTM Nieuws hebben verschillende politiezones inderdaad gemeld dat ze geen grote controles zullen houden.
"Lachwekkend"

"Er worden 35 manschappen voorzien, enkel en alleen voor controles op de snelwegen", verdedigt de federale politie zich. "Dat wordt aangevuld met de interventieploegen die op dat moment tijd hebben." De lokale politiezones voeren hun eigen beleid.

"Vijfendertig agenten voor alle Belgische snelwegen, dat is lachwekkend", vindt Patrick Roijens van VSOA Politie. "Per controle zijn er drie à vier agenten nodig, dus maak de rekensom maar. Het is een druppel op een hete plaat. Om efficiënt te controleren in heel België zou je enkele honderden manschappen moeten hebben."
Andere prioriteiten

De lokale politiezones hebben tijdens de nieuwjaarsnacht andere prioriteiten, zegt Roijens. "De meeste zones zullen niemand specifiek toewijzen voor controles. Er is vuurwerk om middernacht en daarna zijn er wellicht incidenten met losgeslagen dieren, dronken mensen..."

Als het de regering menens is om het aantal dodelijke ongevallen aan te pakken moet er boter bij de vis en moet de pakkans omhoog, vindt de vakbond. "Het personeelstekort moet nu worden aangepakt, zodat er volgend jaar ernstig kan worden gecontroleerd."

BRON:
https://www.demorgen.be/binnenland/...enten-b5b7249a/, De Morgen op 29/12/2017

EIGEN MENING:
Dit artikel is voor mij zeer belangrijk omdat verkeersongevallen onder invloed van alcohol helaas te vaak gebeuren. Het is wel goed dat men mensen uit het verkeer zullen halen die vreemd rijgedrag vertonen, maar dat gaat nog niet genoeg zijn volgens mij. Er zijn zo veel sluipwegen en er zijn ook gewoon te veel mensen die eigenlijk te veel gedronken hebben om te mogen rijden, maar toch nog goed genoeg kunnen rijden om niet opmerkelijk te noemen. Ik hoop dat alles veilig zal kunnen verlopen, want als zo'n nieuws bekend geraakt, vrees ik dat er toch wel mensen zullen zijn die toch zullen overwegen om dan toch maar de auto te nemen. 'De politie is toch met te weinig man, dus hoe groot is de kans dat ik tegengehouden wordt?' zal vaker gezegd worden dan men kan verwachten vrees ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2017, 18:29
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Tijdens de feestdagen zijn er steeds veel BOB-campagnes zoals de meeste mensen onder ons denken. Jammer genoeg is dit niet het geval. Veel agenten zijn ook graag thuis bij hun gezin om deze feestdagen plezierig door te brengen, wat niet meer dan normaal is. Ik zeg jammer genoeg omdat veel mensen het toch nog riskeren om dronken naar huis te rijden met de auto's. Dit is tijdens de oudejaarsnacht gevaarlijk omdat er dan veel mensen ook met de fiets of te voet op straat begeven. Ik vind dat agenten hier hun verantwoordelijkheid moeten nemen en daarom even moeten denken aan de veiligheid van de maatschappij. Als er een wisselsysteem komt, zodat niet steeds dezelfde agenten aan het werk zijn met oudjaar, is dit al heel wat dragelijker.
Ik ben voorstander van BOB-campagnes omdat rijden onder invloed zeer gevaarlijk is en dit niet enkel voor jezelf maar ook voor onschuldige mensen. Jammer dat niet iedereen hier rekening mee houdt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2017, 19:56
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik sluit me aan bij de mening van mijn medestudenten. Wanneer mensen dit inderdaad weten zullen ze misschien sneller geneigd zijn om toch de auto te nemen. Ik vind het dus niet echt een slimme zet dat ze dit vermeldt hebben op het nieuws. Daarnaast denk ik wel dat het mogelijk is om zowel de veiligheid op evenementen als op de weg te garanderen. De politie die aanwezig is op een evenement kan er ook mede op toezien dat personen die te veel gedronken hebben zeker niet de auto nemen. De politie zal toch patrouilleren rondom de evenementen. Deze patrouilles kunnen er toch ook mede op toezien dat dronken personen niet achter het stuur kruipen. Het te kort moet in mijn ogen dus niet altijd een probleem vormen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.