actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2017, 09:41
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Responsible Young Drivers vinden moeilijker vrijwilligers

De Responsible Young Drivers vinden steeds moeilijker vrijwilligers die zich op oudejaarsnacht willen inzetten om dronken mensen naar huis te rijden. Er zijn ook steeds minder mensen die een beroep doen op de Responsible Young Drivers om thuis te raken. Dat zegt Johan Chiers van de Responsible Young Drivers in "De ochtend" op Radio 1.

Er zullen dit jaar met oudejaarsnacht een zestigtal vrijwilligers klaarstaan bij de Responsible Young Drivers. "Een tien tot twintigtal minder vrijwilligers dan enkele jaren geleden."

"Jongeren halen steeds later hun rijbewijs", aldus Chiers. "Dat maakt het voor ons moeilijker om vrijwilligers te vinden. Maar dat is niet erg: het is niet onze bedoeling om heel Vlaanderen naar huis te rijden, we willen de boodschap overbrengen dat drinken en rijden niet samengaan."

De tanende populariteit van de Responsible Young Drivers ziet Chiers als iets positief: "mensen vinden steeds betere alternatieven om thuis te raken op oudejaarsnacht. Ons doel is om op een dag helemaal niemand meer te moeten vervoeren. Als mensen maar niet dronken achter het stuur kruipen."

Ook het feit dat jongeren steeds later hun rijbewijs halen vindt Chiers een goede zaak. "De generatie van hun ouders wilde nog absoluut een auto hebben om op stap te kunnen gaan. Vandaag gaan jongeren vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer."

"Ons topmoment lag in de jaren negentig, toen het toegelaten alcoholpercentage daalde van 0,8 procent naar 0,5 procent promille", zegt Chiers.

"Hoe dan ook moeten wij de allerlaatste oplossing zijn. We vragen mensen dat ze zelf een alternatief voorzien, de rest van het jaar brengen we je immers ook niet naar huis."

Bronvermelding: VRT nieuws, 28/12/2017. (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/28/responsible-young-drivers/[/url])

Eigen mening: Ik vind het zeer fijn om te horen dat een organisatie als die van de Responsible Young Drivers dit doen op oudejaarsavond. Op deze manier wordt er nog eens extra gesensibiliseerd tegen dronkenschap achter het stuur. Ik denk ook wel dat jongeren hier inderdaad bewuster mee omgaan. In mijn omgeving hoor ik ook vaak dat ze uitgaan met de fiets, te voet of met een ingezette feestbus. Als de jongeren of de feestvierders hun rijbewijs hebben, moet er ingezet worden op de bewustmaking van het dronken rijden. Dit gebeurt goed met de campagne van BOB. Daarnaast vind ik wel dat in het artikel niet enkel op jongeren toegespitst mag worden. Mijn ervaring leert me dat vaak mensen uit de oudere generatie nog wel dronken achter het stuur kruipen, in tegenstelling tot de jongeren. Maar zij worden wel aangesproken. De sensibilisering en de bewustmaking rond dit gegeven moet open getrokken worden naar iedereen die de leeftijd heeft behaald om te mogen drinken. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat niemand donken achter het stuur kruipt met oudjaar. je kan dit makkelijk oplossen door thuis, of in je eigen dorp het nieuwe jaar te vieren.

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 28th December 2017 om 09:49.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.