actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2017, 10:44
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
3 miljoen euro voor test met zelfrijdende wagens op de Antwerpse ring

Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters (N-VA) trekt 3 miljoen euro uit voor een test met zelfrijdende wagens op een deel van de Antwerpse ring. Op die manier wil hij nagaan of zelfrijdende wagens ook op drukke trajecten en in snel veranderende omstandigheden hun weg kunnen vinden.

De plannen om in Antwerpen zelfrijdende wagens te testen, raakte in juni al bekend. De rijstroken en de verlichtingspalen zullen worden uitgerust met extra bekabeling en sensoren die communiceren met de sofware in de zelfrijdende wagens. Zo kunnen auto's snel reageren op veranderende verkeerssituaties.
Afgelopen week zette de Vlaamse ministerraad het licht op groen. In "De ochtend" op Radio 1 gaf minister Muyters meer uitleg. "We gaan voor het eerst proeven uitvoeren op een heel druk traject, het stuk ring tussen Deurne en Borgerhout. De auto's krijgen daar in korte tijd heel veel informatie binnen, in omstandigheden die heel snel veranderen. Ze zullen dus snel moeten reageren op diverse situaties. We willen nagaan of een zelfrijdende auto ook op drukke snelwegen zijn weg kan vinden."

"De zelfrijdende wagens zijn zo goed als klaar, we zullen onze wegen daaraan moeten aanpassen", zegt Muyters. Hij gelooft dat zelfrijdende wagens een positief effect kunnen hebben op files. "Ze anticiperen daarop en passen hun snelheid aan."

De test in Antwerpen past in het Europese project Concorda, dat in verschillende landen zelfrijdende wagens evalueert. Het Leuvense onderzoekscentrum IMEC zal het project opstellen en uitvoeren. Muyters trekt hiervoor 3 miljoen euro uit.

Bron: De Redactie, 26/12/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...ijdende-auto-s/

Mening: Ik ben van mening dat zelfrijdende wagens de verkeersproblemen zeker kunnen oplossen in de toekomst. Als ze allemaal met elkaar verbonden zijn, dan weten ze perfect hoeveel afstand ze moeten houden en hoe snel ze maximaal mogen rijden om het veilig te houden.
Toch stel ik me vragen bij dit experiment. De zelfrijdende auto staat nog niet 100% op punt, dus wat gaat er gebeuren als het experiment mislukt? Je betrekt andere wagens bij dit experiment en de mogelijkheid is er dat er chaos komt als het mislukt.
Hiernaast zou ik persoonlijk toch niet graag de controle over het stuur volledig willen afgeven aan een computer. Er kan volgens mij steeds wel iets misgaan met de software waardoor de auto in bepaalde situaties verkeerd kan reageren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2017, 13:40
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Ik ben het eens met Jan. Ik ben ook van mening dat deze zelfrijdende wagens in die mate uitgerust zijn om het fileleed aan te pakken. Wanneer onze wegen aangepast zijn aan deze wagens kunnen zijn perfect inschatten wat de gevaren op de wegen zijn en welke snelheid in welke situaties van toepassing is. Enkel stel ik me ook de vraag, waarom de wegen al willen aanpassen als de wagen nog niet voldoende uitgetest is. Ik zou verkiezen om een testperiode in te lassen en testwegen te gebruiken. Wanneer de overige wegen ook aangepast gaan worden aan de zelfrijdende wagen en het mislukt, dan zijn we weer veel geld kwijt voor iets dat we konden voorkomen. Weer een goed idee, maar hopelijk is België zo slim om eerst testfases te ontwikkelen voordat het hele land op zijn kop gezet wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2017, 16:42
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
Ik vind het een goed initiatief dat men bezig is met de toekomst, hoe dan ook zal er in de toekomst iets moeten veranderen. De wegen worden steeds drukker en drukker en dit zal in de toekomst moeten worden aangepakt. Uiteraard ben ik er van overtuigd dat het nog een hele tijd zal duren voor dit allemaal in orde is. Onze wegen zullen moeten worden aangepast aan de elektrische wagens. Dit zal heel wat tijd maar ook handen vol geld kosten. Wanneer al onze wegen deze uitrustig hebben, ben ik er van overtuigd dat dit een goede invloed zal hebben op de files in ons land.
Daarnaast ben ik het eens met de mening van Jan, de auto’s staan nog niet volledig op punt en kunnen dus heel wat gevaren opleveren. Het is naar mijn mening van belang dat de testfase goed wordt uitgewerkt en dat er zo weinig mogelijk gevaren zijn voor de andere wegbestuurders.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2017, 17:06
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
De zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto is volgens mij wel de toekomst. Er zullen in de toekomst enkel dit soort auto's rondrijden denk ik. Volgens mij kan dit zeker en vast het fileleed verminderen. Wanneer deze auto's op de baan komen zullen ze zelf kunnen zien wanneer er op een bepaalde plaats meer verkeer is en zich hieraan kunnen aanpassen. Zo kan de drukte op de baan meer verspreid worden.
Een testperiode hiervoor is zeer belangrijk. Tijdens deze periode kan men zien welke aanpassingen er enerzijds nodig zijn aan de auto en anderzijds aan het wegennet. Deze aanpassingen zullen nog zeer veel geld gaan kosten. Dit is het volgens mij wel waard. Ja het zal veel kosten maar het zal ook veel ongevallen voorkomen. Het zal dus mensenlevens sparen. Is dat niet het belangrijkste?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.