actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2017, 09:08
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Spoedartsen en burgemeesters pleiten voor verbod op vuurwerk

Spoedartsen en burgemeesters pleiten voor een verbod op het zelf afsteken van vuurwerk tijdens oudejaarsavond. Elke jaar raken 200 mensen verbrand door vuurwerk. Bovendien lopen heel wat dieren weg of worden ze agressief door de vele knallen. De boodschap is: ga kijken naar een professioneel vuurwerk, dat is veiliger en mooier.

Volgende week zondag om middernacht gaan we met zijn allen weer massaal knallen. Overal schieten feestvierders dan vuurwerk af. Maar dat is vaak niet zonder risico. Spoedartsen beseffen het maar al te goed en vinden dat het moet verboden worden.

In sommige steden is het al verboden, in sommige moet je op voorhand een vergunning aanvragen. Maar weinigen doen het en riskeren eigenlijk een boete die kan oplopen tot 350 euro. De politie kan onmogelijk overal controleren. In Aalst mag het nu wel nog even knallen, maar de burgemeester wil het vanaf volgend jaar anders.

Bron: De Standaard, 25/12/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171224_03265838
Eigen mening: Ik ben het er mee eens dat vuurwerk verboden zou moeten worden. Ik heb al vele taferelen gezien waarbij ik mijn ogen opentrek. Zoals jongeren die zat zijn en vuurwerkpijlen op elkaar beginnen afsteken. Dit is een goed voorbeeld van de combinatie alcohol en vuurwerk.

Op oudejaarsavond is iedereen in feestmodus en wordt er wel eens een glaasje te veel gedronken. Dit lijkt mij dus absoluut geen goede combinatie met vuurwerk. Ik denk dat mensen over het algemeen niet goed weet hebben van de veiligheidsmaatregelen bij het afsteken van vuurwerk. Zeker niet als ze hierbij dan nog eens gedronken hebben...

Het lijkt mij niet de moeite om je levenslang te verbranden voor één avondje 'plezier'. 200 mensen per jaar is ook niet niks. Daarom lijkt het mij beter dat instanties voor vuurwerk zorgen, zoals men in het artikel aanhaalt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2017, 16:07
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik ga akkoord met Kato, ik denk dat vuurwerk opgestoken door particulieren gevaarlijk is. Oudejaarsavond is een avond dat er enorm veel gedronken wordt. Als men dan ook nog eens dronken vuurwerk gaat opsteken, is dit gewoon vragen om verwondingen zoals brandwonden aan de handen of het gelaat. Daarom denk ik dat het beter is om vuurwerk sowieso door overheidsinstanties te laten opsteken.
Waar ook nog rekening mee gehouden dient te worden, is het effect dat vuurwerk heeft op dieren. Ik weet uit persoonlijke ondervinding dat bijvoorbeeld honden zeer angstig kunnen reageren op vuurwerk. Deze honden kunnen dan weglopen en zo bijvoorbeeld een auto-ongeluk veroorzaken, maar zij kunnen uit angst ook gaan bijten. Dit kan niet opgelost worden door vuurwerk alleen door de overheid te laten opsteken. Om dit te voorkomen zou je haast moeten zeggen dat je geen vuurwerk meer mag opsteken, maar dat is tegen de traditie in gaan.
Wat wel al een beetje zou kunnen helpen is een verbod om vuurwerk op te steken op andere dagen dan oudejaar. Vaak hoor je nu in de weken voor oudejaar en zelfs Kerstmis al vuurwerk. Dit zorgt ervoor dat honden zelfs dan al angstig worden. De hele maand december is dus een probleemmaand als je honden hebt.

Mijn voorstel zou dus zijn om vuurwerk niet door particulieren te laten afsteken en zeker niet op voor oudejaarsavond.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.