actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2017, 11:02
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Wetsvoorstel om lijkschennis strafbaar te maken

De N-VA dient in de Kamer een wetsvoorstel in om lijkschennis strafbaar te maken. Dat schrijft Het Laatste Nieuws en wordt bevestigd aan VRT NWS. Vandaag is enkel grafschennis strafbaar, lijkschennis nog niet. Het wetsvoorstel komt er na enkele gevallen van lijkschennis in Brugge.

Op de gsm van een grafdelver in Brugge werden onlangs foto's aangetroffen van menselijke resten. De man werd ontslagen en tijdens een onderzoek bleek dat één van z'n collega's spullen had gestolen van overledenen. Ook de tweede grafdelver werd ontslagen.

N-VA-Kamerleden Koenraad Degroote en Sophie De Wit dienen een wetsvoorstel in om lijkschennis strafbaar te maken, want vandaag is enkel grafschennis strafbaar. Als een overledene nog niet in z'n graf ligt, zijn oneerbare behandelingen dus nog niet strafbaar.

Gruwelijke feiten zoals het stoffelijk overschot van iemand versnijden kunnen vandaag dus niet bestraft worden, want onder grafschennis wordt verstaan dat iemand "een materiële daad toebrengt aan het graf van een overledene, die de nagedachtenis van de overledene objectief schaadt".
In de toekomst zou dat dus veranderen naar "inbreuken op de integriteit van een lijk".

Bron: De Redactie, 28/12/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...fbaar-te-maken/

Mening: Ik vind het goed dat ze de wet willen aanpassen en dat lijkschennis ook strafbaar wordt in de toekomst. Ik begrijp echt niet dat mensen een graf willen openmaken of zelfs foto's en dergelijke willen nemen van een lijk. Volgens mij hebben zulke mensen toch serieuze psychische problemen als je het interessant vindt om dode mensen te zien (of zelfs te verminken). Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat de personen over wie het gaat in het artikel, ontslagen zijn. Ik zou ook liever niet in contact komen met zulke mensen.
Ik vind het zelfs een beetje raar dat er nog geen wet was op 'lijkschennis'. Misschien was die er niet omdat het net zo absurd lijkt dat mensen graag lijken zouden verminken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.