actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2017, 02:28
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Mensen rijden trager op kruispunten met voorrang van rechts

Automobilisten rijden trager op kruispunten waar voorrang van rechts geldt dan op kruispunten waar de voorrang op een andere manier geregeld is. Dat blijkt uit een beperkt rijsimulatoronderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en de UHasselt. "Hoe sneller we rijden, hoe groter de kans op een ongeval en hoe groter de materiële schade en lichamelijke gevolgen bij een botsing", zo zei doctoraatsstudent Kristof Mollu, die het onderzoek geleid heeft.

"Nu de afschaffing van de voorrang van rechts bij steeds meer gemeenten en steden op tafel ligt, loont het om de voorrangsregels onder de loep te nemen", zo zei professor doctor Tom Brijs (IMOB/UHasselt), de promotor van het doctoraatsonderzoek van Kristof Mollu.

De onderzoekers lieten voor het onderzoek enkele deelnemers vijf routes in de rijsimulator afleggen. "De voorrangsregel werd op verschillende manieren aangekondigd", aldus doctorandus Kristof Mollu. "Op sommige kruispunten konden deelnemers het verkeer van rechts goed zien aankomen, op andere kruispunten belemmerde bijvoorbeeld een haag het zicht.

"Uit de resultaten blijkt dat de deelnemers op kruispunten waar ze géén voorrang aan rechts moeten verlenen, sneller rijden dan op kruispunten waar voorrang van rechts geldt. "Bij een goede zichtbaarheid reden de deelnemers 5 tot 13 procent sneller, bij een slechte zichtbaarheid 5 tot zelfs 19 procent", zo zei Mollu. De deelnemers reden dan weer het traagst wanneer voorrang van rechts met een verkeersbord en wegmarkeringen werd aangeduid.

‘We raden lokale besturen dan ook aan om de voorrang van rechts niet af te schaffen, maar voor elk kruispunt te bekijken welke voorrangsregel er moet gelden - Doctoraatsstudent Kristof Mollu’

"We raden lokale besturen dan ook aan om de voorrang van rechts niet af te schaffen, maar voor elk kruispunt te bekijken welke voorrangsregel er moet gelden", klinkt het. "Voorrang van rechts kan namelijk een positief effect hebben op de snelheid. Vooral op lokale wegen waarbij elke tak van het kruispunt evenwaardig is."

Naast de voorrang van rechts-regel hebben de UHasselt-onderzoekers tijdens de simulaties ondervonden dat ook een ander aspect rond verkeersveiligheid voort onderzocht moet worden. "Zo zagen we in onze studie dat deelnemers uitweken naar het midden van de weg wanneer een voorwerp, zoals een haag, het zicht op het verkeer van rechts belemmert", aldus Mollu. "Dat verhoogt de kans op frontale botsingen en die gaan meestal gepaard met ernstigere lichamelijke verwondingen."

Bron: 27-12-17, 15:19u – https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...ang-van-rechts/

Mening: Het afschaffen van de voorrang van rechts vind ik net zoals doctoraatsstudent Kristof Mollu geen goed idee. Het is zeker geen goed alternatief voor de verkeersveiligheid want de verkeersveiligheid hangt samen met de verkeerssnelheid. Uit studie blijkt dat de deelnemers op kruispunten waar ze geen voorrang van rechts moeten verlenen, sneller rijden dan op kruispunten waar voorrang van rechts geldt. De voorrangsregel is een handige snelheidsremmer. Wat men wel onder de loep moet nemen is de duidelijk van de voorrang van rechts op kruispunten. De bestuurder moet wel weten dat er een voorrang van rechts geldt, want soms lijkt dat niet zo. Als de zichtbaarheid op het kruispunt slecht is moet het duidelijker aangegeven worden om dan voorrang van rechts toe te passen via de algemene regel. Zonder verkeersbord is het zeer onduidelijk voor de bestuurders.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2017, 10:12
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Ik ben het ongeveer eens met de mening van Hanne. Alleen vind ik de regels rond de voorrang zeer duidelijk. Geen bord is voorrang van rechts. Ik vind ook dat ze de voorrang van rechts niet mogen afschaffen. In een straat bij mij in de buurt hebben ze pas de voorrangsregels aangepast en de voorrang van rechts is daar verdwenen. Ik merk zelf dat ik daar nu sneller rijd dan dat ik daarvoor deed. Je moest dan rekening houden met de voorrang van rechts en nu heb je zelf voorrang waardoor je denkt dat er niets kan gebeuren. Dit is helemaal niet zo want er kan altijd iemand zijn die u niet gezien heeft en wanneer jij dan met een hoge snelheid rijdt, kunnen er zware ongelukken gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.