actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2017, 18:48
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: HERENTALS
Posts: 43
Met 'iedereen' wordt vaak helemaal niet iedereen bedoeld

ARTIKEL:
Alle mensen, niemand uitgezonderd - dat is de alom aanvaarde betekenis van 'iedereen', maar in de praktijk blijkt dit woord een wat minder absolute betekenis te hebben.

Neem een zin als 'iedereen houdt van sloophout', die onlangs in Trouw stond, of 'iedereen houdt van mij' ('everybody loves me', zoals Donald Trump in 2015 zei). Op zo'n bewering valt wel het een en ander af te dingen. Zo houdt Kim Jong-Un niet van Trump en ben ik geen liefhebber van sloophout.

Behoren Kim Jong-Un en ik dan niet tot iedereen? Dat hangt ervan af. Vaak wordt 'iedereen' gebruikt als hyperbool (een vorm van overdrijving) voor vrijwel iedereen of de meeste mensen. In 'iedereen houdt van sloophout' vormen de mensen met een hekel aan sloophout dan de uitzonderingen die maken dat met 'iedereen' in feite vrijwel iedereen wordt bedoeld.

'Iedereen' kan ook slechts betrekking hebben op alle leden van een bepaalde groep. Dan wordt met iedereen dus niet de gehele mensheid bedoeld, maar een deelverzameling daarvan: bijvoorbeeld alle aanwezigen, de aanhangers of paladijnen van Trump of de liefhebbers van sloophout. Heeft 'iedereen' zo'n beperkte betekenis, dan is de claim 'iedereen houdt van sloophout' betrekkelijk en kan de uitspraak 'iedereen houdt van Trump' desgewenst als een cirkelredenering worden opgevat.

Nu we het toch over Trump hebben: mede dankzij diens overvloedige gebruik van schijnbaar absolute termen als everybody (iedereen) heeft de Engelstalige journalistiek er in de afgelopen tijd een vakterm bij gekregen: 'Trumpian exaggeration' (trumpiaanse overdrijving).

BRON:
https://www.trouw.nl/cultuur/met-ie...doeld~adcebc12/, Trouw op 27/12/2017

EIGEN MENING:
Ik vind dat iedereen dit moet lezen, snap je? Het is belangrijk dat men weet wat het woord eigenlijk wil zeggen, in hoeverre de betekenis kan veranderen. Meer kan ik niet echt zeggen over dit artikel maar het is wel een belangrijk artikel om op deze site te plaatsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.