actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2017, 09:41
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Sint-Niklaas geeft boetes voor intimidatie

Vanaf 1 januari schrijft Sint-Niklaas GAS-boetes uit voor (seksuele) intimidatie. Het is de eerste Oost-Vlaamse stad die de maatregel in haar politiereglement opneemt. Overtreders kunnen een boete krijgen tot 350 euro.


Sint-Niklaas voert als eerste stad in Oost-Vlaanderen een GAS-boete in voor intimidatie. Gemeenteraadslid Veerle De Beule (N-VA) lanceerde het voorstel al begin dit jaar, maar pas nu staat het ook in het nieuwe politieregelement.

Concreet wordt storend gedrag zoals nafluiten, lastig vallen, aanraken of tegenhouden op straat gezien als intimidatie. Wie dit ervaart kan naar de politie stappen om een klacht in te dienen. Die benadrukt wel dat een klacht mét getuigen meer kans heeft om tot een GAS-boete te leiden dan zonder omdat het dan snel tot een 'woord tegen woord'-situatie komt. De GAS-boete kan oplopen tot 350 euro.

Primeur voor Sint-Niklaas
Sint-Niklaas is de eerste stad die het verbod ook echt invoert, maar ook elders denken steden en gemeente na over de invoering van een soortgelijke maatregel.

Ook in Zele staat het al langer op de agenda. Daar komt in de loop van volgende commissie samen om de haalbaarheid van het voorstel te bekijken, eind januari valt er dan een beslissing. In Mechelen en Brussel is (seksuele) intimidatie al langer opgenomen in het politiereglement.

Bron: VRT Nieuws
Link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...oorintimidatie/
Datum: 27/12/2017
Mening:
Op zich vind ik dit een goed idee om op te komen voor de rechten van vrouwen. In de maatschappij zijn vrouwen nog altijd benadeeld ten opzichte van mannen. Uiteraard is dit gezien de huidige maatschappij sterk geëvolueerd. Het klassieke beeld dat een bouwvakker een knap jong meisje nafluit blijft me bij. Het gebeurd in het dagelijkse leven maar al te vaak. Meisjes of vrouwen worden nog te vaak als lustobject gezien. De hashtag me too campagnes geven dit ook aan. Ik denk persoonlijk niet dat deze gasboetes de problemen gaan oplossen. Ik denk dat diegene die een gasboete krijgen hiervoor wel twee keer zullen nadenken vooraleer ze dit opnieuw doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.