actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2017, 02:02
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Directeur streng voor spoorlopers: schoolverbod of uitsluiting

Drie dagen schoolverbod. En bij herhaling een volledige uitsluiting. Een school nabij Charleroi neemt drastische beslissingen tegen spoorlopers. Vorige week overleed een schooljongen toen hij de sporen overstak.

Alle ouders met kinderen aan het Athénée Provincial-Mixte Warocqué kregen vanmorgen een brief van directeur Henri Lancellotti in de bus. Daarin brengt hij de ouders op de hoogte van een nieuw schoolreglement.

‘Veel jongeren willen een paar minuutjes tijd winnen door de kortste weg te nemen en de spoorlijnen over te steken. Daarmee zetten ze hun leven op het spel’, schrijft de directeur. Hij zegt dat de politie en het parket al streng optreden tegen spoorlopers.

‘Maar de school heeft hier ook een verantwoordelijkheid’, vervolgt de directeur. ‘Elke leerling die betrapt wordt op spoorlopen, zal drie dagen geschorst worden. Wie een tweede maal wordt betrapt, wordt definitief van school gegooid.’

Twee slachtoffers

De school neemt deze beslissing nadat vorige week een leerling die spoorliep is overleden. Jérémy De Schepper (19) was te laat, maar wilde toch nog de basketbaltraining halen in de sporthal. In plaats van langs de spoorwegovergang te gaan, stak hij in Morlanwelz op 250 meter van het station de sporen over. Hij werd gegrepen door een trein en overleed ter plaatse. Twee weken eerder was daar ook al een zwaar treinongeval gebeurd.

Burgmeester Christian Moureau van Morlanwelz is tevreden met de beslissing van de school. ‘Ik heb de directeur gefeliciteerd. Soms moet je zo’n doortastende beslissingen nemen, vooraleer leerlingen willen luisteren.’

Vorig jaar 7 doden


Thomas Baecke, woordvoerder van spoorwegbeheerder Infrabel, zegt dat het goed is dat scholen leerlingen sensibiliseren rond het gevaar van spoorlopen. ‘De strafmaat daarrond is een interne beslissing waarover wij geen uitspraken doen. Maar dat het nodig is te sensibiliseren rond spoorlopen, tonen de cijfers. In 2016 waren er 679 officieel gemelde gevallen van spoorlopen. Zeven overleefden het niet. Door de spoorlopers stonden onze treinen dat jaar bijna 2.000 uren stil.’

Bron: 26-12-17, 14:24u – http://www.standaard.be/cnt/dmf20171226_03267572

Mening:
Net zoals Thomas Baecke vind ik het goed dat de directeur van het Athénée Provincial- Mixte Warocqué een schoolverbod of uitsluiting oplegt voor spoorlopende leerlingen. Het aantal spoorlopers neemt elk jaar toe. Spoorlopen is verboden en levensgevaarlijk. In dit probleemveld hebben scholen ook een verantwoordelijkheid. Er moeten soms strenge beslissingen genomen worden vooraleer leerlingen willen luisteren. Ik hoop dat het aantal spoorlopende leerlingen daalt met deze nieuwe maatregel zodat andere scholen dit ook kunnen toepassen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2017, 13:19
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Jongeren en roekeloos gedrag lijken vaak hand in hand te gaan. Ze kunnen de gevolgen van hun gedragingen vaak niet inschatten. Ik merk dit ook bij mezelf. Vroeger vond ik het afschuwelijk om een fluorescerend vest te dragen wanneer het nog schemerde 's morgens. Nu ik zelf met de auto rijd, merk ik hoe slecht fietsers zichtbaar zijn op de baan en hoe gevaarlijk dit wel niet is.

Het is dan ook goed dat de school deze maatregelen neemt. Als je kijkt naar het aantal doden, dan kan je niets anders doen dan uiteindelijk toch iets te ondernemen. Toch lijkt het mij moeilijk om dit als school te controleren. Veel leerlingen zullen door de mazen van het net glippen, waardoor ze dit risico zullen blijven nemen. Het lijkt mij daarom ook belangrijk om hen te sensibiliseren. Waarom is het juist gevaarlijk om over de sporen te lopen? Wat gebeurt er dan? Veel scholen doen dit reeds rond drugsgebruik.

Ik herinner mij dat ik op 17- jarige leeftijd een 'sensibiliseringsdag' heb gehad rond veilig verkeer naar aanleiding van het rijexamen. Het lijkt mij nuttig om 'gedrag in het verkeer' te integreren en dit reeds op jonge leeftijd. Spoorlopen hoort hier dus zeker in thuis!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2017, 17:21
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik ga ook akkoord met Hanne en Kato. Als school moet je de verantwoordelijkheid nemen. Leerlingen die naar school gaan of na school terug naar huis gaan, zijn meestal enkel bezig met praten met hun vrienden, of zo snel mogelijk van plaats A naar plaats B te geraken. Hoe ze dat doen en wie of wat ze daarmee hinderen of in gevaar brengen, zelfs als ze dat zelf zijn, daar denken ze vaak niet aan. Daarom vind ik het een goed idee om de leerlingen ook echt te straffen als ze iets doen dat de verkeersregels overtreedt.
Net als Kato vind ik ook dat er een sensibiliseringsactie moet komen. Laat de leerlingen enkel foto's zien van mensen die onder de trein terecht zijn gekomen en ik denk dat veel van hen niet snel meer over de sporen zullen lopen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th December 2017, 21:26
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Ook ik vind dat Thomas Baecke gelijk heeft met deze regeling. Het is enorm gevaarlijk ook al lijkt het zo niet. Een trein is sneller bij jou dan je denkt en dan slaagt het noodlot toe. Ik begrijp niet dat kinderen, jongeren of volwassenen nog steeds niet gewaarschuwd zijn voor dit roekeloos gedrag en dit toch nog blijven doen. Het is net hetzelfde als over een autostrade lopen, levensgevaarlijk.
De media, reclame, kranten, enzovoort doen er alles aan om dit te laten doordringen tot mensen maar jammer genoeg gebeurt het nog veel te veel. Ik denk dat als ze het nu nog steeds doen, dan is het hun eigen keuze en kunnen we er niet veel meer aan doen. Er worden al genoeg maatregelen genomen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th December 2017, 12:26
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Ik ga akkoord met alle reacties op dit artikel. Spoorlopen daar moet een einde aankomen! Beter te laat dan nooit meer op tijd. Ik snap niet dat mensen dit gewoon durven. De trauma die jij kunt brengen aan jezelf, je familie, je vrienden, getuigen en natuurlijk de treinbestuurder zelf is zo groot. Het is ongelofelijk. Ik vind het terecht dat de school hier straffen op gaat zetten en met dit probleem streng aanpakt. Hopelijk is deze school een voorbeeld voor andere scholen. Toen ik in Turnhout nog naar de middelbare school ging zag ik vaak mensen nog gauw oversteken ook al gingen de barelen naar beneden. Meestal gaven volwassenen ook een opmerking hierover en dat vind ik terecht. Zelf met de auto zie ik mensen doorrijden nadat de barelen open zijn maar het licht is nog rood, dit snap ik niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.