actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2017, 16:56
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
"Francken kreeg duidelijke waarschuwing over de risico's die Sudanezen lopen in eigen

Het Commissariaat voor de Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS) bezorgde staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) een nota waarin ze hem waarschuwden voor de risico's die Sudanese migranten in eigen land lopen. Francken kreeg die vertrouwelijke nota al op 24 oktober, bericht Le Soir vandaag.

Uit de nota blijkt dat iedereen die afkomstig is uit de regio's van Darfoer, de Blauwe Nijl of Zuid-Kordofan, en van "niet-Arabische" origine is, automatisch het vluchtelingenstatuut krijgt, vanwege het gevaar en de aard van de conflicten. Iedereen uit dezelfde regio van Arabische origine krijgt subsidiaire bescherming. Op nationaal niveau gaf het CGVS tot dan toe automatisch subsidiaire bescherming aan iedereen van "niet-Arabische afkomst", maar de betrokken dossiers werden bevroren in afwachting van een nieuwe evaluatie.

Volgens Le Soir is het document een duidelijk teken aan de wand dat het CGVS ruime criteria had vastgelegd omtrent de risico's die Sudanezen lopen in eigen land, en dat Francken die bevindingen negeerde.

Het kabinet-Francken verdedigt zich door te poneren dat iederéén artikel 3 van het Europees mensenrechtenverdrag kan inroepen - iedereen heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon - maar dat er sowieso een asielaanvraag moet ingediend worden.

Bron: De Morgen 26/12/2017 Artikel

Mijn mening: Ik wil beginnen met te zeggen dat dit een zeer kort artikel is om een uitsluitende mening over te schrijven, omdat er niet zo heel veel in staat.
Maar toch vind ik het belangrijk dat er in België rekening wordt gehouden met wat CGVS zegt. Zij houden zich bezig met de situatie voor teruggestuurde vluchtelingen overal ter wereld. Als zij in oktober al aangaven dat het gevaarlijk was om niet-Arabische Soedanezen terug te sturen, dan is dit toch iets waar Francken rekening mee dient te houden, of ten minste meer informatie over op zoeken of te vragen. Misschien hebben hij en zijn kabinet dat ook wel gedaan, maar uit hun reactie lijkt mij toch eerder van niet.

Laatst aangepast door Lotte.R*bberecht : 26th December 2017 om 17:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.