actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 14:14
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
N-VA wil asielbeleid strenger maken

© Belga

De N-VA dient donderdag een aantal wetsvoorstellen voor een strenger asielbeleid in de Kamer in. Ze beogen onder meer de invoering van een versnelde procedure voor 'kansloze' asielaanvragen.

De N-VA wijst erop dat Fedasil, het federaal agenstchap voor de opvang van asielzoekers, zesduizend plaatsen te kort heeft en dat het aantal asielaanvragen in september en oktober rond de tweeduizend schommelt.

Volgens de partij kan de overheid die veel grotere instroom onmogelijk opvangen met extra personeel en extra opvangplaatsen alleen. Daarvoor zijn volgens haar structurele maatregelen nodig.

Zo wil de N-VA een versnelde procedure voor asielzoekers die uit 'veilige' landen komen, die tegenwerken bij de vaststelling van hun identiteit, geen asielrelaas hebben of frauduleuze documenten gebruiken. Zij krijgen wel een onderzoek, maar dat wordt snel afgerond. De N-VA wil dat de beslissing binnen de twee weken valt.

Daarnaast wil de partij alleen hulp en opvang voor wie het echt nodig heeft. De N-VA bedoelt daarmee de bona fide kandidaat-vluchtelingen uit onveilige landen gedurende hun eerste procedure. Op die manier kan tot de helft van de opvangplekken vrijgemaakt worden, aldus de partij.


http://knack.rnews.be/
Eigen mening:
Ik vind dat het al vele jaren stroef loopt op het vlak van asiel. De procedures duren gewoon veel te lang. Dit is zowel voor ons land, als voor de personen die asiel aanvragen zeer negatief. België kan niet iedereen onderdak bieden, maar als je de mensen heel lang laat wachten op een beslissing, wordt het voor hen ook maar des te moeilijker om terug te keren naar hun vaderland. Tegen die tijd dat er een beslissing valt, zijn ze misschien al geïntegreerd en moeten ze misschien terug.
Ik vind het een goed idee dat ze het sneller willen laten verlopen. Ik begrijp wel vele mensen die naar hier vluchten voor een "beter leven". Ik heb te doen met deze mensen, maar ze moeten ook begrijpen dat ons kleine Belgiëlandje niet iedereen kan opvangen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2010, 14:50
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Ik ben het grotendeels eens met Evelien. Ons asielbeleid moet dringend aangepast worden. Het duurt immers veel te lang voordat een asielaanvraag behandeld wordt. Wanneer je een persoon die asiel aanvraagt dan veel te lang laat wachten, raakt deze geintegreerd in onze samenleving. Het gevolg hiervan is dat hij terug een sociaal leven heeft opgebouwt in België. Wanneer hij dan toch wordt uitgewezen verergerd dit de zaak helemaal. Het zou veel sneller en efficienter moeten.
Bovendien mag men niet iedereen aanvaarden zoals de NVA voorstelt in het artikel. Enkel mensen die het echt nodig hebben zoals de NVA zegt. Hopelijk wordt de wet snel verduidelijkt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2010, 16:32
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
Ik vind het hoog tijd dat er eens iets verandert op vlak van asielbeleid. Het kan niet dat iedereen zomaar kan toegelaten worden. Er zijn strengere criteria nodig om een asielaanvraag te kunnen indienen, enkel mensen met echte problemen kunnen toegelaten worden en geen profiteurs die naar hier komen omdat ze hier toch meteen geholpen worden. Anderzijds vind ik het wel goed om de asielprocedure te versnellen, zo worden asielzoekers met echte problemen veel sneller geholpen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2010, 17:08
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Volgens mij is het een goed idee om eindelijk iets te doen aan ons "asielbeleid". Ik denk dat het tijd is dat België net als andere landen iets meer aan zichzelf gaat denken. Zoals reeds in het artikel te lezen valt, is het goed dat we opvang voorzien voor mensen die het echt nodig hebben. Ik bedoel België is maar een klein land, we hebben maar een beperkte draagkracht. Als we deze ook nog moeten delen met asielzoekers die naar hier komen om te "profiteren" van de economie, gaan we niet alleen onze eigen luie landgenoten moeten onderhouden maar ook de luie immigranten.

Deze actie is een win-win-situatie aangezien de procedure voor echte hulpvragende asielzoekers vlotter verloopt en ons land op vlak van criteria om ze toe te laten ook een duidelijk grens stelt waardoor we aan een efficiënt asielbeleid kunnen werken. Andere landen doen het, waarom wij niet?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th October 2010, 09:47
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Probleem met het asielbeleid van België is dat het onbestaand is. In België lopen er vier keer zoveel aanvragen binnen als in de ons omringende landen. Dit is omdat vluchtelingen ook weten dat er in België geen beleid is. Mensen 500 euro per dag geven, of in een hotel onderbrengen, is geen asielbeleid. Het is het probleem onder de mat keren en hopen dat de volgende regering het maar oplost.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th November 2010, 13:30
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
Ruim duizend asielaanvragen in acht dagen tijd

In de eerste acht werkdagen van november hebben de asielinstanties ruim duizend aanvragen te verwerken gekregen. Het Commissariaat-Generaal voorspelt dat 2010 een "recordjaar" zal worden, met in totaal meer dan 20.000 aanvragen, goed voor 27.000 asielzoekers.
Momenteel staan de asielzoekers al rijen dik aan te schuiven om te kunnen overnachten in een opvangcentrum of hotel.

Fedasil, het federaal agentschap dat instaat voor de opvang van asielzoekers, zou in de voorbije dagen al meer dan 200 mensen de deur hebben gewezen omdat er voor hen geen plaats was.

In 2006 en 2007 kreeg ons land 'maar' 11.000 aanvragen binnen.
Vorige maand meldden 2.076 asielzoekers zich aan, in september waren er dat 1.906.

Het personeel van Fedasil legde donderdag een uurtje het werk neer. Het wilde zo de hoge werkdruk en het personeelstekort aankaarten.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...dagen-tijd.aspx

Mijn mening: Ik vind dat dit artikel goed aansluit bij het artikel van Evelien omdat dit duidelijk maakt dat de NVA het bij het juiste eind heeft. Zoals NVA zegt is het echt wel noodzakelijk dat er iets verandert op het vlak van asielbeleid in ons land. Het kan niet dat we asielzoekers momenteel moeten onderbrengen in hotels omdat er elders gewoon geen plaats is. Volgens mij weten de asielzoekers maar al te goed dat ze naar ons land moeten komen want hier worden ze toch allemaal geholpen, en net dat vind ik verkeerd. Het asielbeleid moet strenger gemaakt worden zodat niet iedereen kan mee profiteren maar enkel de mensen die echt hulp nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.