actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th September 2015, 10:57
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
140 euro per maand voor wie niet in de file gaat staan

140 euro per maand voor wie niet in de file gaat staan

De SP.A komt met een gedurfd voorstel: beloon automobilisten die niet in de file gaan staan. Wie uit de spits blijft, kan tot maximaal 140 euro per maand verdienen. De partij wil dat er zo snel mogelijk een proefproject komt op de Antwerpse Ring.

De voorbije dagen was het weer prijs: de Antwerpse Ring zat vast door een ongeval, betogende taxichauffeurs versperden de toegangsweg naar Zaventem, op de E17 was het een hele avond aanschuiven. Scenario’s waarmee de SP.A met een gewaagd voorstel komaf wil maken.

Hoe? Door hardnekkige spitsrijders die ervoor kiezen niet in de file te gaan staan, geld te geven. Dat opperen de Vlaamse parlementsleden Joris Vandenbroucke en Yasmine Kherbache.

Wild! Van de Spits

Hun inspiratie halen de twee in Rotterdam. Daar loopt de tweede editie van het project ‘Wild! Van de Spits’. Vooraf geselecteerde fervente autogebruikers die in die regio regelmatig in de spits staan, krijgen een beloning voor elke keer dat ze de meest filegevoelige uren vermijden. Camera’s die de nummerplaten registreren, houden daar toezicht op.

Concreet denkt de SP.A aan een beloning van maximaal 100 euro cash, die fiscaal wordt vrijgesteld. Ook een optie is een tegoed te krijgen voor openbaar vervoer, dat kan oplopen tot 140 euro.

Voor het proefproject op de Antwerpse Ring vraagt de SP.A om 14 miljoen euro vrij te maken: genoeg om 10.000 mensen er tien maanden lang bij te betrekken.

Bron: De Standaard, 17 september 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150916_01871029

Mening: Ik vind het goed dat er nagedacht wordt over manieren om ons fileprobleem te bestrijden. Of dit echter een goed initiatief is, weet ik niet. Ik vraag me af op basis van welke informatie ze de personen gaan selecteren. En ookal wordt het fileprobleem erdoor opgelost, er zullen altijd frustraties blijven onder de mensen. "Waarom krijgt mijn buurman €100,00 en ik niet?" Als dit voorstel uiteindelijk uitgevoerd gaat worden, ben ik voorstander van het toekennen van een vergoeding die enkel gebruikt kan worden voor het openbaar vervoer. Op die manier wordt het openbaar vervoer gepromoot. En wie weet kiezen de 10.000 geselecteerde mensen er wel voor om na het proefproject van 10 maanden het openbaar vervoer te blijven nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th September 2015, 18:57
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Prima!

Ik denk dat dit zeker een prima voorstel is. Maximaal 140 euro voor personen die uit de spits blijven. Ik denk maar aan de prijs die het ons land kost als mensen in de file staan. Sommige bedrijven draaien minder goed, soms op halve kracht wanneer er bijvoorbeeld werknemers in de file staan. Dit kost de economie handenvol geld! Dit kost meer geld dan een deel belonen met 140 euro. Ik ben dan ook van mening dat dit zeker te overwegen valt. Desnoods met een testperiode, maar het kan zeker zijn nut bewijzen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th September 2015, 20:34
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
140 euro per maand voor wie niet in de file gaat staan

Mijn mening sluit eerder aan bij de mening van Elke dan bij de mening van N*ck, al kan ik beide reacties zeker begrijpen. Ik zie er het positieve van in, maar ook het negatieve. Het is goed dat mensen gepromoot worden om de spitsuren te vermijden, maar dit is gewoonweg niet voor iedereen mogelijk. Er zullen altijd mensen zijn die omwille van hun werk tijdens de spitsuren MOETEN rijden. Deze mensen worden dan benadeeld tegenover anderen. Ook zullen er ook sowieso onenigheden komen, zoals Elke al aangaf. De ene persoon zal meer krijgen dan de andere persoon. Op basis van welke criteria zal het bedrag bepaald worden? Het is belangrijk om hierover duidelijk te communiceren, anders zullen er veel mensen zijn die achteraf komen klagen. Het concept lijkt mij zeker in orde, maar de manier waarop het toegepast zal worden moet nog beter overdacht worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.