actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Moet provocerende reclame kunnen?
Moet kunnen... 4 30.77%
Dit gaat te ver... 9 69.23%
Stemmers: 13. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2005, 03:23
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Moet provocerende reclame kunnen?

Animo-Leuven protesteert tegen "wansmakelijke reclame"


Animo-Leuven protesteert tegen het feit dat een meubelzaak in het reclameblad Passe-Partout uitpakt met een advertentie waarin de aangekondigde sterke prijsverlaging wordt verklaard door het feit de zaakvoerder slachtoffer was van een ongeval veroorzaakt door een dronken chauffeur. De advertentie bevat enkele foto's van het ongeval. In kleine letters onderaan wordt gesteld dat het een verzonnen verhaal betreft.

Volgens Animo is deze manier van producten aan de man te brengen "een rechtstreekse slag in het gezicht van alle mensen die ooit dierbaren in een ongeluk verloren hebben of zelf slachtoffer zijn geweest van een ongeval".

Aan reclamemakers en vindingrijke zaakvoerders vraagt Animo om zichzelf waarden en normen op te leggen. Ook van de politiek verwacht de jongerengroep een initiatief. Hierbij wordt gepleit voor een voorafgaande ethische toetsing "opdat een minimum aan respect voor de medemens gewaarborgd blijft". (belga)

Weblog HLN, 15/05/05 18u37
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2005, 20:38
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dit vind ik echt te ver gaan.
Het is idd zo dat je mensen die dit ooit meegemaakt hebt mooi terug met hun neus op de feiten drukt en hen wss serieus kwetst.
op het gebied van reclame zijn er echt wel grenzen nodig... Hoewel ik me niet kan voorstellen dat de uitbater van die zaak kan denken dat dit hem meer klanten gaat opleveren.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2005, 22:32
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Als dat het enige tegen-argument is dat je kan geven, dan ben ik voorstander.

Voor ANIMO ligt het probleem bij de manier van reclame maken, m.a.w. die foto's van het ongeluk en het ongeluk zelf kunnen niet door de beugel. Dit dan zogezegd omdat het mensen zou kunnen kwetsen die ooit slachtoffer waren in een verkeersongeval, of nog: daar iemand in verloren hebben.

Klinkklare onzin als je't mij vraagt want dan gaat het helemaal niet meer om het medium 'reclame'. Eender welke vorm van visuele voorstelling zou dan op net dezelfde manier deze mensen kwetsen. Met andere woorden: een nieuwsbericht met daarin beelden van een wrak of een volle krantenpagina ge wijd aan de weekendongevallen zou net dezelfde reactie ontlokken als deze reclameboodschap. Misschien, misschien ook niet, in elk geval geen reden om het te verbieden.

Nu is mij wel duidelijk dat het voor deze zaak vooral ging om klanten te lokken. Of dat met enkele foto's van een ongeval gaat lukken is maar zeer de vraag dus het gaat hier waarschijnlijk om het volgende: men probeert die 'prijsverlaging' aan de man te brengen met een misleidende boodschap. Je reinste consumentenbedrog dus, en dat is waar dit inderdaad te ver gaat.

De vraag is echter niet: 'Moet consumentenbedrog kunnen?' maar wel: 'Moet provocerende reclame kunnen?'. Driewerf 'ja' op die laatste vraag.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2005, 22:49
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Goh moeilijke zaak... Ik moet bekennen dat ik deze keer gestemd heb op "Er zijn grenzen" zonder dat ik eerst het artikel gelezen heb. Aan de ene kant denk ik aan die leuke spots op tv (zoals bv die van de sportka ) die me regelmatig laten huilen van het lachen. Er waren ten tijden van deze spot heel wat reclamaties vanuit verschillende dierenrechtenorganisaties over de gehele wereld, ondanks de moord op de kat niet echt was. Zulke dingen moeten zeker kunnen, hoe kunnen we anders dingen blijven relativeren.

Wanneer het over (al dan niet) schokkende beelden gaat zonder een humoristische boodschap heb ik al wat meer moeite om dit goed te keuren. In dat geval ga je schokken op te schokken en dat kan niet de bedoeling zijn, zeker niet in reclame die in het geval van kinderen tussen hun favoriete programma zijn geplaatst.
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th May 2005, 02:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Uitgaande van het criterium 'mededogen' vind ik dit sowieso 'niet-kunnen'...

Afgezien van het feit dat een enkele 'geestigheid' van een (uiterst zeldzame) reclamespot mij heel soms nog wel eens een glimlach kan ontlokken, beschouw ik 'reclame' doorgaans als nagenoeg 'ingebakken-evidente geďnstitutionaliseerde leugen' waardoor heel onze cultuur ronduit vergiftigd wordt...

Op het risico af bij dezen als 'zuurpruim' te worden beschouwd, blijf ik er door en door van overtuigd dat er van de nevenboodschappen welke uitgaan van dit medium, weinig of geen 'zaligmakende' effecten uitgaan, wel integendeel! Gans ons taalgebruik wordt er door 'geperverteerd', of wat moet ik anders denken bij het aanhoren van de term 'worship' bij een wasproduct of van het 'Hosanna' bij de Champions League? Zoek dan nog maar eens naar termen van 'voortreffelijkheid' (op ethisch vlak, als het even kan?) in een les RZL of in een les 'godsdienst' bij pubers...

En nog ergst van al: de 'vernedering' op cultureel vlak bestaat vooral in de 'vrijwilligheid' waarmee we deze geleidelijke 'reclame-coup' hebben moeten slikken... Een echte 'keuze' is er nooit geweest: daar had het door onze 'vriend' Stevaert afschafte Kijk- en Luistergeld nog garant voor kunnen staan, maar helaas... En veel protest heb ik evenmin kunnen ontwaren: blijkbaar is een uitverkoop van onze 'cultuur' (of wat er nog van rest) aan multinationale geldbelangen een evident gegeven waartegen vooral niet te veel moet ingebracht worden...

Santé voor al wie de volgende jaren in ons onderwijs zal moeten optornen tegen alle onzin uit de mond van compleet 'gebrainwashedete' jongeren - want uiteraard 'mentaal' te jong om ook maar enigszins weerwerk te kunnen bieden aan al dit geestelijk geweld! En zo wordt de kritische zin geruisloos vereenzelvigd met het kunnen-kiezen-tussen-producten a, b, c of d, en hoeven figuren als Blair, Bush, Karimov en andere Poetins zich voorts niet al te veel zorgen maken over serieus 'democratisch weerwerk'... Tevens, gezien de laatste politieke ontwikkelingen hier ten lande: misschien begint meneer Verhofstadt ook wel meer en meer te teren op dit uitermate batig deficit voor machthebbers die zich vastklampen aan het pluche van de macht...?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd May 2005, 19:33
LeenGhielens LeenGhielens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2005
Locatie: Malle
Posts: 3
Het is natuurlijk een feit dat in vergelijking met een tiental jaar geleden, de reclamewereld enorm verandert is (wat mijns inziens alleen maar kan toegejuichd worden), maar dit vind ik toch wel te ver gaan...
Hier worden mensen niet enkel iets voorgelogen, maar erger nog: er worden (zoals hier reeds eerder vermeld) ook mensen gekwetst die dit ooit meegemaakt hebben.
En nu kan je natuurlijk zeggen dat deze mensen in de krant ook dagelijks met zulke feiten geconfronteerd worden, maar in de krant draait het enkel om het informatieve, terwijl het hier puur om het commerciële draait...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2005, 12:55
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Voor ANIMO ligt het probleem bij de manier van reclame maken, m.a.w. die foto's van het ongeluk en het ongeluk zelf kunnen niet door de beugel. Dit dan zogezegd omdat het mensen zou kunnen kwetsen die ooit slachtoffer waren in een verkeersongeval, of nog: daar iemand in verloren hebben.

Ik blijf erbij dat dit zo is. Je hebt voor een stuk wel gelijk als je zegt dat TV-series, films, nieuws enz... dan hetzelfde is maar dit is toch nog net iets anders vind ik. Dit is echt misbruik maken van dergelijke gruwelijke (want dat is een dodelijk auto-ongeluk in mijn ogen nog steeds) gebeurtenissen uit puur winstbejag. Zulke advertenties getuigen van een serieus gebrek aan moreel besef.

En stel dan nog dat die nieuwsberichten dezelfde reactie uitlokken bij slachtoffers dan nog kan je dat nog niet vergelijken met diezelfde beelden in een advertentie. Misbruik van zulke situaties in een advertentie (zoals er hierboven ergens eentje staat aangehaald) is eigenlijk bijna gelijk aan met zulke zaken lachen want zulke advertenties kan je alleen plaatsen als je zo'n zaken niet serieus neemt. De nieuwsredactie neemt zulke zaken wel serieus, de slachtoffers zijn zich daar van bewust en dat maakt een wereld van verschil.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd May 2005, 19:23
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Ik blijf erbij dat dit zo is. Je hebt voor een stuk wel gelijk als je zegt dat TV-series, films, nieuws enz... dan hetzelfde is maar dit is toch nog net iets anders vind ik. Dit is echt misbruik maken van dergelijke gruwelijke (want dat is een dodelijk auto-ongeluk in mijn ogen nog steeds) gebeurtenissen uit puur winstbejag. Zulke advertenties getuigen van een serieus gebrek aan moreel besef.


'Misbruik' maken weet ik niet, het gaat namelijk niet om een echt ongeval.

Films en sitcoms maken dagelijks gebruik van dergelijke gruwelijke (idd!) gebeurtenissen om hun ding verkocht te krijgen, dat is ook winstbejag. Misschien is dat iets anders ja omdat je met films iets kan willen duidelijk maken, een punt proberen te maken.

Dat kan echter met reclame even goed. Denk je dat de reclame van United Colors of Benetton of wat dan ook bedoeld is om hun product verkocht te krijgen? Jazeker! Maar tegelijk willen zij ook iets onder de aandacht brengen, een punt maken. Op provocerende wijze!

Of dat met deze reclame ook het geval is weet ik niet, want ik heb hem nooit zelf gezien. Als jij hem wel gezien hebt, definieer dan eens concreet wat het verschil is tussen deze en die van Benetton.

De hamvraag is misschien wel deze: 'Waar trek je de grens?' Dat iemand zich hier misschien door beledigd voelt kan best wel kloppen, maar dat 'argument' kan je altijd in elke situatie meermaals gebruiken.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 19th December 2005, 15:27
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
volgens mij probeert elk bedrijf tegenwoordig op andere manieren reclame te maken omdat een "ordinaire" reclamespot gewoonweg geen aandacht meer trekt.
Ondertussen is dit bedrijf weer mooi in de media gekomen met zowel voor als tegenstanders, maar er wordt toch over gepraat?

Eigenlijk zijn het net kleine kinderen: als ze op een gewone manier geen aandacht krijgen, proberen ze het maar op een andere manier.
Hoe of wat er aan kan vasthangen maakt niet uit, ze hebben aandacht!
doel heiligt de middelen?
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.