actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 15:58
Dorien V*n den Broeck Dorien V*n den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 51
Geloof maakt kinderen juist gemeen.

Geloof maakt kinderen juist gemeen.



Aardig en lief zijn voor elkaar: een kernboodschap van praktisch elke religie wereldwijd. Opvallend is dan ook dat uit een internationaal onderzoek naar voren komt dat religie kinderen juist egoïstischer en gemener maakt.

Om te kijken in hoeverre die naastenliefde daadwerkelijk een fijnere samenleving oplevert, deden wetenschappers onderzoek bij ruim 1.100 kinderen uit Canada, de Verenigde Staten, China, Jordanië, Turkije en Zuid-Afrika, meldt Joop.nl. De onderzoekers bestudeerden kinderen uit christelijke, islamitische en niet-religieuze gezinnen.

Ouders

Eerst werd de ouders gevraagd naar het rechtvaardigheidsgevoel en het empathische vermogen van hun kind. Opvallend was dat ouders die gelovig zijn hun kinderen op die punten het hoogst beoordeelden.


Straffen

Vervolgens kregen kinderen beelden te zien van andere kinderen die smoezen gebruikten, andere kinderen - al dan niet opzettelijk - lastig vielen door ze te duwen of te laten struikelen. De kinderen moesten vervolgens laten weten hoe gemeen ze de handelingen vonden en welke straf ze ervoor zouden geven. Daarbij kwam naar voren dat gelovige kinderen harder oordeelden en hogere straffen voorstelden dan niet religieuze kinderen. Moslimkinderen kozen vaker voor de zwaarste straf en christelijke kinderen waren het meest tolerant.

Samen delen

Daarna werd de vrijgevigheid van de onderzochte kinderen getest: zijn ze bereid hun eigen spullen met anderen te delen? Het resultaat was verrassend: hoe religieuzer de kinderen zijn opgevoed des te minder ze bereid waren om hun bezittingen met anderen te delen. Het geloof bleek de enige bepalende factor, het maakte niet uit uit welk land of cultuur het kind kwam.


'Beter' dan de rest

De aanname dat gelovige mensen meer on hun naasten geven, wordt door dit onderzoek tenietgedaan, maar waarom dat nu precies is, is nog niet geheel duidelijk. De onderzoekers geven als mogelijke verklaring dat religieuze mensen al op jonge leeftijd leren dat ze ‘beter’ zijn dan anderen en daardoor zijn ze minder geneigd om goed gedrag te vertonen. Onbewust denken ze al dat alles wat ze doen goed is.

Bron: De telegraaf, http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/...t_gemeen__.html
Datum: 9 november 2015

Eigen mening: Ik verschoot van de titel die er stond en ik denk veel andere mensen ook. In het geloof worden in mijn ogen alleen goed dingen gezegd bijvoorbeeld: steun de armen, met iedereen delen, iedereen is gelijk,.... Als je verder nadenkt vind ik wel dat het artikel klopt. Ik ga soms op speciale dagen naar de kerk en soms zegt de priester dan "Als je Jezus volgt ben je een goed mens.". Ik ben het er mee eens dat mensen zich dan beter gaan voelen omwille van dat zei Jezus volgen en de anderen niet. Dit artikel geld natuurlijk niet voor alle gelovigen want er zijn ook kinderen die wel vriendelijk doen tegen anderen en er zijn ook niet-gelovigen die heel gemeen doen tegen anderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.