actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2014, 15:22
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Paus: 'Dieren gaan ook naar de hemel'

Het was misschien gewoon bedoeld als troost voor een jongetje dat net zijn hond had zien sterven. Paus Franciscus vertelde hem tijdens een ontmoeting op het Sint-Pietersplein dat het paradijs openstaat voor al Gods schepselen. Dat wordt door dierenactivisten als een theologische zwenking beschouwd.

In ieder geval, zo bericht The New York Times, heeft de uitspraak het oude debat over de ziel en het bewustzijn van dieren nieuw leven ingeblazen. En zowel bij dierenrechtengroepen en veganisten als aan theologische faculteiten is de boodschap aangekomen.

Volgens de Italiaanse pers heeft paus Franciscus aan het treurende jongetje gezegd: "Op een dag zullen we onze dieren terugzien in de eeuwigheid van Christus. Het paradijs staat open voor al Gods schepselen."


Sommige theologen sluiten niet uit dat de uitspraak eerder menselijk was, troostend, dan doctrinair. Anderen leggen het verband met de naam Franciscus - Franciscus van Assisi en de Franciscanen geloven (soms) dat ook dieren ooit in harmonie zullen samenleven. Wat ingaat tegen conservatieve theologen die de hemelpoorten sluiten voor dieren.

16x9 In The New York Times komt James Martin aan het woord, een Jezuiet die werkt voor het katholieke tijdschrift America. "Hij zegt dat de hemel openstaat voor alle wezens. Dat lijkt me een duidelijke boodschap." De paus bedoelt, zegt hij, dat "God alle wezens graag ziet en Christus voor de verlossing van de hele schepping gestorven is".


Onfeilbaar


Volgens de New York Times is de kerkdoctrine terzake in de 19de eeuw onder paus Pius IX vastgelegd. Hij ontzegde dieren een bewustzijn en probeerde de oprichting van een dierenrechtenvereniging in Italië tegen te houden.

Paus Johannes Paulus II vond dan weer dat dieren een ziel hadden en net zo dicht bij God stonden als mensen. Het Vaticaan gaf weinig ruchtbaarheid aan die opvatting, ofwel omdat ze zo duidelijk in tegenspraak was met Pius IX, de eerste onfeilbare paus, ofwel omdat kardinaal Ratzinger, de theologische rechterhand van Johannes Paulus II, en zijn latere opvolger Benedictus XVI, het niet met hem eens was.

Vraag is, als het om een theologische omwenteling gaat, wat de gevolgen zijn. Mogen katholieken nog vlees eten, bijvoorbeeld? De Times kreeg al een reactie binnen van de Raad van Varkensvleesproducenten die verwees naar de bijbelpassage waarin God de mens de heerschappij geeft over vissen en andere dieren. Wie heerst, mag eten, is de implicatie van de Raad van Varkensvleesproducenten.

De discussie over dieren en een ziel of een bewustzijn is niet onproblematisch. Hebben ook muggen een ziel? vraagt een godsdienstprofessor zich in de krant af. "Waar gaan de muggen, in Gods naam?" Gaan de muggen ook naar de hemel?

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/p...mal-518253.html

Mening:
De Paus is een populair figuur geworden die met zijn uitspraken veel discussie kan opwekken. Ik apprecieer de man wel, omdat hij zo gematigd is. Zelf houd ik ook enorm van dieren. Ik beschouw mijn hondje dan ook als een vriend, ook al zeggen sommigen daarop: "Dat is toch maar een hond!?" Maar voor mij is mijn huisdier niet zomaar een hond. Het is een dier met gevoelens en honden hebben een vriendschapsband met hun baasje. Honden zullen jou ook nooit veroordelen. Dat is het mooie aan een hond. Als mijn hond ooit komt te sterven, dan gaat hij voor mij ook naar de hemel. Daar twijfel ik niet aan. Door zo te denken, biedt dat wel troost. Dat doe je bij mensen ook, dus waarom bij honden niet?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2014, 08:49
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ik vind dit een beetje een rare discussie... Het is heel chique van de paus om tegen dat jongetje te zeggen dat hij zijn hond later wel zal terugzien in de hemel. Ik vind dit een vorm van troosten. Het maakt dan zelfs niet uit of het nu wel zo is of niet. De ene zegt dat het wel zo is omdat alle mensen en dieren schepsels van God zijn en anderen zeggen dat dieren bewust zo gemaakt zijn dat ze geen bewustzijn hebben en dus niet in de hemel horen. Hier kunnen we over blijven discussiëren, want net zoals het geloof zelf, dit is voor iedereen anders. Het gaat erom wat je zelf gelooft en waar je in wilt geloven. Je mag hier je eigen mening over hebben en dan maakt het niet uit wat de anderen hierover te zeggen hebben! Ik vind het gewoon heel erg lief van de paus dat hij de kleine jongen probeerde te troosten!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2014, 18:41
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Deze discussie heeft toch geen nut? Iedereen met gezond verstand weet toch dat de Paus dit tegen dit kind gezegd heeft om hem te troosten.
Dit is weer een typisch voorbeeld van hoe de pers van 'niets' toch nieuws maakt.. Het gebeurt zo vaak dat ik de krant opensla en denk: 'Is dit nu nieuws?' Ik zou persoonlijk boecht noemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.