actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2013, 07:02
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Jobkans nihil voor 50-plussers

Jobkans nihil voor 50-plussers
Wie in ons land als 50-plusser op zoek moet naar een nieuwe job, staat voor een bijna uitzichtloze missie. Dat blijkt uit cijfers van de VDAB, waarover De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag berichten. Toch moeten vijftigplussers door het Generatiepact langer op de arbeidsmarkt blijven. .

"Voor alle kansengroep-werkzoekenden ligt de jobkans lager dan gemiddeld, maar de jobkans voor oudere werkzoekenden ligt gewoon extreem laag", zegt Ronny Misplon van de studiedienst van de VDAB. Zo vindt slechts 3 procent van de 50-plussers werk in het tweede kwartaal van dit jaar, tegen 10 procent van de 25- tot 49-jarigen. Van de 50-plussers is 54 procent langer dan twee jaar werkzoekend, tegen 18 procent van de 25- tot 49-jarigen.

Oudere werknemers hebben relatief stabiele banen en worden bij naakte ontslagen minder geviseerd dan tijdelijke werknemers. Vijftigplussers die toch werkloos worden, vinden echter moeilijk een nieuwe job. "De vijftigplussers moeten, onder meer door de crisis op de arbeidsmarkt, de oneerlijke concurrentie aangaan met de jongeren", aldus Misplon. "Door ons huidige systeem van loonopbouw zijn ze een stuk duurder en tegelijk moeten ze optornen tegen hardnekkige vooroordelen."

Discriminatie
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) klaagde de discriminatie van oudere werknemers in België al aan. "Werkgevers denken bijvoorbeeld dat het geen nut heeft om oudere werknemers nog op te leiden aangezien jongeren op termijn duurzamer zijn. Maar in de praktijk zijn jongeren de eersten die al na een paar jaar opnieuw van job veranderen."

VDAB-topman Fons Leroy merkt nog op dat langer aan het werk blijven voor steeds meer vijftigplussers veeleer een economische noodzaak is, dan een verplichting.

Bron: De Morgen
Datum: 29/11/2013

Mening:Ik wist wel dat het voor 50-plussers niet evident was om terug een job te vinden. Toch schok ik dat hier maar 3% in slaagt. Zelf ken ik enkele mensen die zich in een gelijkaardige situatie bevinden. Ze klagen dat de jongere generatie wordt aangenomen bij een sollicitatie. Ik begrijp wel dat je als werknemer het beste voor je bedrijf wil en daardoor jongeren zou verkiezen. Maar ouderen hebben toch ook een voordeel? Ervaring. Zij kunnen jongeren helpen omdat ze weten hoe ze in sommige situaties moeten reageren. 50 jaar oud zijn en zonder werk zitten is echt geen beloning. Je voelt je een beetje afgeschreven en niet meer geapprecieerd. Je haalt ook weinig voldoening uit altijd thuis zitten. Ouderen aannemen zou dus nog meer gestimuleerd moeten worden.

Laatst aangepast door e*ise.vandenabeel : 29th November 2013 om 07:18.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2013, 08:54
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Ik denk dat we hier niet van moeten schrikken, het is zo dat ook voor de jonge mens het al niet meer evident is om werk te zoeken, laat staan voor iemand op leeftijd. Ik zeg absoluut niet dat deze mensen het niet kunnen of mogen om nog te werken. Maar zoals het artikel ook aangeeft denk ik niet at een ouder persoon meteen een nadeel is op je werkvloer. Zij hebben de ervaring en kunnen al snel hun ervaring gebruiken om door te werken. Hoewel dit dan weer een oneerlijke stelling is tegenover jongeren; die de kans moeten krijgen ervaring op te doen. De jobs zijn dezer tijden gewoon te beperkt om iedereen een werkgelegenheid te bieden. Maar nochtans is het ook zo dat mensen te kieskeurig zijn geworden op dat vlak. Ze zijn vaak niet bereid nieuwe dingen te doen en een minder betaalde job uit te voeren. Alleen het minste werk voor het meeste geld is interessant genoeg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.