actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2017, 17:41
Romy.O*senblok Romy.O*senblok is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Retie
Posts: 37
Schauvliege werkt aan Vlaams rookverbod in wagens met kinderen


Als er op federaal vlak geen doorbraak komt in het verbod op roken in de auto met kinderen, zal Vlaanderen zelf een initiatief nemen om tot zo'n verbod te komen. Dat heeft Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van CD&V-parlementslid Cindy Franssen.


Terwijl een verbod op roken in wagens met kinderen op federaal niveau uitblijft, kondigde de Waalse regering alvast aan zelf een verbod in te voeren, mogelijk vanaf eind 2018. Ook Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege steunt zo'n verbod. 'Ik ben absoluut voor zo'n verbod', zei ze woensdag in het Vlaams Parlement. En als er op federaal vlak geen schot in de zaak komt, wil zij zelf met haar collega van Welzijn Jo Vandeurzen een initiatief nemen op Vlaams niveau.
De minister erkent dat de bevoegdheid voor zo'n verbod in de eerste plaats federaal ligt, maar er kan ook een Vlaamse 'kapstok' zijn. 'Ik heb het even nagegaan: er is een decretale bevoegdheid die spreekt over de link tussen luchtkwaliteit en gezondheid. Dat zouden we kunnen aangrijpen om dat verbod effectief in Vlaanderen door te voeren', aldus Schauvliege. De CD&V-minister hoopt dat ze nog 'in snelheid genomen' wordt door het federale niveau. 'Maar als dat niet lukt, zullen we dus doorgaan met de decretale teksten die in Vlaanderen op de tafel liggen', dixit minister Schauvliege.

Krant: De Knack
Link: https://www.knack.be/nieuws/gezondh...mal-929981.html
Datum: 22/11/2017 om 17:06

Mijn mening: Ik vind het maar niets dat er in de auto gerookt wordt. Het is een veel te kleine ruimte en alle medepassagiers roken mee. Het kan niet goed zijn voor de gezondheid, want passief roken is even slecht als actief roken. Vooral bij kleine kinderen en baby's die mee in de auto zitten, is het al helemaal niet gepast dat de ouders roken. Kinderen en baby's zijn veel vatbaarder zijn voor infectie ziekten. Als tweede punt, is het een slecht voorbeeld voor de kinderen. Wanneer je aan het rijden bent is het ook gevaarlijk dat je rookt, je aandacht is dan niet voor 100% op de weg en omgeving geconcentreerd. Als niet-roker, ruik je nadien naar de sigaretten geur. Van mij mag de wet zo snel mogelijk goed gekeurd worden. Als men mensen betrapt met een sigaret in de hand achter het stuur, vind ik dat er een flinke boete voor hen mag uitgeschreven worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.