actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2015, 10:34
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Spoorstaking dreigt na uitspraken Cornu

Maandag en dinsdag zitten de spoorbonden samen om na te gaan of er acties komen. Ze willen de nieuwe aanval van spoorbaas Jo Cornu op het personeel niet ‘zomaar laten voorbijgaan’. Aanleiding is een nieuw onderzoek dat nagaat of het NMBS-personeel wel hard genoeg werkt. Cornu zelf is scherp: ‘Wie een probleem heeft met deze studie, is niet geïnteresseerd in de toekomst van dit bedrijf.’

De topman van de NMBS ligt opnieuw op ramkoers met het personeel. Alles draait om een benchmarkstudie, opgestart in maart vorig jaar, om na te gaan of het NMBS-personeel efficiënt genoeg werkt in vergelijking met bijvoorbeeld het Nederlandse of Franse spoorpersoneel.

Spoorbaas Jo Cornu noemt de studie niet meer dan logisch. ‘Over enkele jaren wordt het spoor geliberaliseerd en krijgen we concurrentie van andere spoorbedrijven. De NMBS zal dus competitief moeten zijn, en daar wil ik me met deze studie op voorbereiden. Het gaat om een objectieve vergelijking met andere spooroperatoren in het buitenland. Ik ben vooral verbaasd dat het personeel verbaasd is. Dat wil zeggen dat we onze ogen sluiten voor hoe we het er vandaag vanaf brengen. Wie een probleem heeft met deze studie, is niet geïnteresseerd in de toekomst van het bedrijf’, benadrukt Cornu.

Volgens de spoorbond ACOD Spoor was zelfs Michel Bovy, baas van personeelsdienst HR-Rail, afgelopen vrijdag niet op de hoogte dat er een nieuwe benchmarkstudie was besteld. Ze noemen de aanval van Cornu op het personeel – opnieuw via de pers – er één te veel. ‘Schandalig zelfs. We krijgen weer het imago dat we niets uitvoeren, terwijl er nog 700.000 vakantiedagen openstaan die we niet kunnen opnemen omdat er te weinig mensen zijn.’

Bron: Het Nieuwsblad, 10 mei 2015
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150509_01672640

Mening
Dat er onderzoeken gebeuren om na te gaan of het personeel efficiënt werkt, vind ik niet meer dan logisch. De maatschappij draait immers om efficiëntie. Dit is nog meer begrijpbaar als je weet dat over enkele jaren het spoor geliberaliseerd wordt. Als je de concurrentie wilt voorblijven, moet je je eigen werkproces zo optimaal mogelijk stellen. Cornu wil dit dan ook doen aan de hand van dit onderzoek. Dat het spoorwegpersoneel hier niet mee akkoord is, vind ik zelf vreemd. Als baas is het logisch dat je je personeel controleert op de taken die zij uitvoeren.
Dat de baas van de personeelsdienst hier niets van afwist, vind ik langs de ene kant goed, maar anderzijds ook verwonderlijk. Als je je personeel gaat inlichten, is de controle niet meer onverwachts en gaat het personeel misschien beter hun best doen. Ik wil hiermee niet zeggen dat het personeel hun werk niet goed doet, maar als je controle krijgt doet iedereen automatisch een beetje extra moeite. Dat ook de baas van de personeelsdienst er niets van afwist, is toch misschien wel opmerkelijk. Hij kon het onderzoek misschien mee uitvoeren. De personeelschef mag toch weten dat het personeel gecontroleerd wordt, hij staat immers in voor al het personeel. Ik kan wel begrijpen dat er ongenoegen is als men dit via de pers moet horen.
Om dan direct over stakingen te spreken, vind ik dan weer overbodig. Stakingen kosten heel veel geld en halen vaak weinig uit. Er zijn andere mogelijkheden om dit te bespreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.