actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th September 2012, 15:11
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Jongens onder 20 jaar op zaterdag niet meer welkom in Noxx

Jongens onder 20 jaar op zaterdag niet meer welkom in Noxx

11:45

Luchtbal-Rozemaai (2030) Bent u een volwassen tiener van het mannelijk geslacht? Pech,
maar dan komt u er op zaterdagavond niet in in discotheek Noxx. De danstempel verhoogde de minimumleeftijd van 18 naar 20 jaar, maar dat alleen voor jongens. 18-jarige meisjes mogen er nog steeds in. "Pure discriminatie", schreeuwt het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR).

Noxx wil op zaterdagavonden graag een ouder publiek aantrekken. Volgens manager Bart Clerckx wil een volwassen publiek graag uitgaan met leeftijdsgenoten en storen ouderen zich vaak aan pubers. Aangezien meisjes volgens Clerckx sneller volwassen zijn dan jongens mogen zij er op zaterdagavond nog wel, maar voor jongens komt de grens te liggen op 20 jaar.

Noxx benadrukt dat 16-jarigen nog steeds welkom zijn op donderdag- en vrijdagavonden en dat het gaat om een puur commerciële beslissing.

Het CGKR denkt daar anders over. "Dit is een flagrante overtreding van de antidiscriminatiewetgeving op vlak van leeftijd en geslacht", stelt Jozef de Witte, woordvoerder van het CGKR. Hij ziet geen enkele legitieme reden om daar van af te wijken.

Bron: HN

Bronvermelding: http://www.gva.be/regio-antwerpen-s...om-in-noxx.aspx

Op het eerste zicht lijkt dit artikel niet meteen relevant om een plek te verdienen op deze site, maar toch zijn er aantal kritische bedenkingen die ik mij maak bij het lezen van dit bericht.

Om te beginnen vind ik het ook absoluut een schending van de mensenrechten om de leeftijdsgrens voor jongens op te trekken naar twintig jaar. Meisjes mogen vanaf achttien jaar nog wel komen feesten op zaterdagavond omdat de organisatie een ouder publiek wil bereiken. Op deze manier zie ik daar niet echt iets positief/positiever in! Het klinkt misschien extreem, maar is dat ook niet beetje de bron voor beginnende pedofilie aan te moedigen? Jonge meisjes, maar wel oudere mannen?

Ik weet uit eigen omgeving dat er ook heel wat negatieve berichten rondgaan over dancing, zoals onder andere de bijnaam 'drugskot'. Dan stel ik mij meteen de vraag waarom ze daar geen aandacht aan schenken in plaats van aan het commerciële gedeelte van de onderneming. Het gaat tenslotte om jongeren die ons later moeten gaan onderhouden!

Zeker als leraar-in-opleiding liggen deze punten heel moeilijk omdat de wereld van jongeren helemaal niet eenvoudig is. Zij worden heel snel beďnvloed en zijn heel vatbaar om te gaan experimenteren in hun leven. Laat jongeren zichzelf zijn en uitgaan met wie ze willen en denk niet enkel aan je eigen persoonlijke belangen is daarom ook mijn moto!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th September 2012, 10:03
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Wát een idee! Waar halen ze het vandaan?
Ik vind het zeker een goed idee om het jonge publiek niet meer zo gemakkelijk toe te laten, maar waarom een verschil tussen meisjes en jongens?

Ik heb, net zoals Michael, de indruk dat men 'oudere' mannen/jongens in contact wil laten komen met 'jongere' meisjes. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een dancing?
Bij mijn weten komen mensen daar naartoe om zich te amuseren, waarom meisjes van 18 jaar zich wel mogen amuseren en jongens niet, dat begrijp ik niet... Zou men het zichzelf daardoor niet moeilijk maken? Voortaan al de jongens die 'te jong' zijn weigeren, daar zullen zij ook niet blij mee zijn.
In zo'n grote groepen mensen is er maar een vonkje nodig om een hele heisa op te starten, bij wijze van spreken. Ik heb de indruk dat men het zo gaat uitlokken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th September 2012, 10:07
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Oude vrijsters niet meer welkom in Noxx

Oude vrijsters niet meer welkom in Noxx

Geplaatst op 18 september 2012
doorGerard De Rover


Vrouwen ouder dan 26 jaar zijn voortaan niet meer welkom in de Antwerpse discotheek Noxx. De ‘oude vrijsters’ zouden de pret van feestende mannen te vaak bederven.

Het inkomverbod is het gevolg van een nieuwe leeftijdsregel. Naast de dames van 26 jaar zijn ook jongens onder twintig jaar niet langer toegelaten op zaterdagavond. Volgens de discotheekuitbater willen de koopkrachtige mannelijke bezoekers vooral jongere meisjes ontmoeten.

‘Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat meisjes eens ze de 26 jaar voorbij zijn zich veel seutiger gaan gedragen’, reageert Franky Staessens van Noxx. ‘Zij hebben een lief waar ze trouw aan willen blijven of ze kennen uit ervaring de eigenlijke bedoelingen van de aanwezige mannen, en laten zich bijgevolg ook minder makkelijk overdadig trakteren. Dat bederft de pret voor heel wat bezoekende mannen, en werkt ook op vlak van inkomsten in ons nadeel.’

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding spreekt van discriminatie en heeft een onderzoek gestart. ‘De discotheek wil enkel nog zogenaamde breezersletjes binnenlaten, en ontzegt de rijpe vrouwen zonder geldige reden de toegang. Dat is discriminatie van de puurste soort’, klinkt het daar.

‘Niets van’, reageert Franky Staessens van Noxx. ‘Het klopt helemaal niet dat wij ons enkel nog op breezersletjes willen richten. Wij doen immers onze uiterste best om de vrouwelijke bezoekers ook met de sterkere dranken, zoals wodka en rum, kennis te laten maken. Vanaf volgende week komt er zelfs een Rohypnolautomaatje in de herentoiletten. Laat dat duidelijk zijn: bij Noxx is het voor alle mannen feest!’ (als ze ouder zijn dan 20 jaar, red.)

Bronvermelding: http://tvolen.be/2012/09/18/oude-vr...welkom-in-noxx/

Het verhaal blijkt verder te gaan, Noxx is allesbehalve zich populair aan het maken bij de jongeren. Naar mijn mening gaan zij nog een grote klap te verwerken krijgen wanneer deze jongeren besluiten om gezamenlijk weg te bljven uit de plaats, puur om hun visie en standpunt duidelijk te krijgen.
De organisatie vergeet dan ook dat reclame vaak mondeling het meest opbrengt en verspreid, wat in dit geval zeer negatief is voor zichzelf!

Opnieuw maak ik mezelf de kritische opmerking waarom Noxx dit eigenlijk allemaal doet, ze zouden zich beter bezighouden met de problematiek van drugs en dronkenschap! Dat heeft pas een meerwaarde voor de maatschappij in plaats van leeftijdscriteria op te stellen. Jongeren die willen uitgaan, vinden hoe dan ook wel een gelegenheid om dit wel te doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th September 2012, 18:35
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Jongens onder 20 jaar op zaterdag niet meer welkom in Noxx

Het is duidelijk dat Noxx een succesvolle discotheek is want anders kan je het je niet permitteren om bepaalde leeftijdsgroepen toegang te verbieden tot de discotheek. Dat de ondernemingsleiding dan ook de beslissing neemt om jongens onder twintig jaar en vrouwen ouder dan zesentwintig jaar toegang te verbieden vind ik wel een verkeerd signaal. Ik zie onmiddellijk twee zaken die vragen oproepen en die maatschappelijk relevant zijn.

Een eerste maatschappelijk relevante bemerking is dat Noxx mannen van boven de twintig lijkt aan te moedigen om contact te leggen met jonge, onbezonnen en goedgelovige meisjes. Noxx mikt zaterdagavond op mannen die financeel onafhankelijk en dus vrij kapitaalkrachtig zijn. Deze mannen brengen voor de discotheek veel geld op. Jammer genoeg hebben niet alle mannen dezelfde goede bedoelingen. De jonge meisjes die ik eerder vernoemde zijn een makkelijk doelwit voor 'meer ervaren' mannen. Ik denk dat iedereen zich wel een beeld kan vormen van wat ik hieronder versta.

De tweede maatschappelijk relevante bemerking slaat terug op iets wat ik deels aanhaalde bij de vorige bemerking. Noxx lijkt enkel oog te hebben voor pure profit en denkt niet aan mogelijke gevolgen van de beslissing. Om een hoge winst te realiseren kiest Noxx om een publiek te trekken dat voor hen de hoogste opbrengsten lijkt te garanderen. Wat er na de feestnacht of nog tijdens de nacht gebeurt vindt Noxx duidelijk niet zo belangrijk.

Het is jammer dat Noxx deze beslissingen heeft genomen en ik hoop dat ze nog op deze beslissing terugkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.