actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2012, 10:10
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
"Leerkrachten moeten assertiever worden"

In ruim tien jaar is het geweld in de Vlaamse scholen verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie. Zowel het Katholiek Onderwijs als het Gemeenschapsonderwijs zijn op de hoogte van de toename.

"We proberen onze leerkrachten voldoende assertief te maken en proberen hen ook meer in team de verantwoordelijkheid te laten dragen, zodat jongere leerkrachten eveneens de steun krijgen van oudere collega's", zei Mieke Van Hecke (foto), hoofd van het Katholiek Onderwijs, op het VRT-radionieuws.

"Probleem van hele samenleving"

Ze voegt er nog aan toe dat het probleem niet enkel bij de scholen ligt: "De hele samenleving moet zich er bewust van zijn dat we allemaal de verantwoordelijkheid dragen in de eigen omgang met anderen."

Ook Raymonda Verdyck, hoofd van het Gemeenschapsonderwijs, is zich bewust van het geweld in de scholen: "Het Gemeenschapsonderwijs organiseert zelf nascholingen rond geweld van leerlingen en de omgang met ouders. Om de leerkrachten die te maken krijgen met geweld te helpen, heeft elke school een eigen beleid. Het is wel zeker dat op schools niveau de gevallen van dichtbij worden opgevolgd."

Volgens de krant De Morgen is de toename van geweld te wijten aan het feit dat mensen sneller naar de politie stappen, maar ook aan de toename van agressieve ouders.

Het probleem wordt donderdag op de agenda van de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement gezet.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-jaar-tijd.aspx
Mijn mening: Ik ben er niet van onder de indruk dat het geweld op korte tijd verdubbeld is. Wat me wel verwonderd is dat er in de katholieke scholen ook een toename is van geweld. Zelf zat ik zes jaar op een katholieke school en in die tijd is er maar 1 of 2 keer een geval van geweld geweest, en dat terwijl op andere scholen (gemeenschapsonderwijs) in de omgeving maandelijks sprake was van geweldpleging.
Persoonlijk vind ik ook dat de leerkrachten tegenwoordig veel lakser reageren op storend gedrag van leerlingen. Dit heb ik zelf kunnen vaststellen tijdens mijn observatiestage. De leerkracht die toen les gaf werd gewoon uitgelachen door een leerling die dan ook nog eens voortdurend de les stoorde. De leerkracht durfde hier amper op reageren!! Na de observatieles vertelde de leerkracht mij dat het voor hen niet altijd simpel is omdat de ouders hun kinderen veel harder beschermen dan vroeger (zoals min of meer in het artikel aangegeven). Leerlingen beseffen dit en sommige gaan hier misbruik van maken. Dit ten koste van de leerkracht die niet durft ingrijpen om problemen met ouders te vermijden, en de leerlingen die de les wel fatsoenlijk willen volgen.
Ik denk dat het hoog tijd is voor het invoeren van maatregelen van hogere instanties die de pestende en storende leerlingen niet langer beschermen, maar wel de leerkrachten en de medeleerlingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.