actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2013, 10:23
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Mexico voert belasting op fastfood in

Mexico voert belasting op fastfood in

Om het groeiende probleem van obesitas in het land aan te pakken, voert Mexico vanaf volgend jaar een belasting in op fastfood. Op alle voedingsproducten met een energiewaarde van meer dan 275 calorieën per 100 gram zal een taks van 8 procent betaald moeten worden.

Het Mexicaanse Congres keurde de maatregel gisteren goed. Enkele uren voor de stemming verklaarde president Enrique Peña Nieto nog dat zijn land met een heuse obesitasepidemie kampt. Hij kondigde een reeks maatregelen aan om de strijd met het overgewicht aan te gaan, gaande van bewustmakingscampagnes tot nieuwe etiketteringsregels en sportprogramma's.

In Mexico wordt 70 procent van de volwassenen en 30 procent van de kinderen en jongeren als te zwaar beschouwd, meer dan in de Verenigde Staten. Bijna één op de tien volwassen Mexicanen lijdt aan diabetes.

Bron: De Morgen
Datum: 1/11/2013

Mening: Mexico heeft er goed aan gedaan om deze belasting in te voeren. Op deze manier maken ze mensen bewuster van de diabetesproblematiek. Of ze de problematiek zo kunnen verbeteren, weet ik niet. Mensen blijven immers verslaafd aan fastfood. Je kan het vergelijken met rokers. Hoe duur de sigaretten ook mogen zijn, ze zullen ze toch blijven kopen. Overgewicht is niet alleen een probleem in Mexico. Ik zou het goed vinden moesten ze deze maatregel ook in andere landen doorvoeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2013, 13:16
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik vind eigenlijk niet dat het nodig mag zijn om belastingen te heffen op calorierijke producten. Ik kan ergens wel begrijpen dat ze het doen omdat obesitas toch wel een groot probleem aan het worden is en dat over bijna heel de wereld. Toch vind ik dit een overdreven maatregel, want ten eerste zijn er ook heel wat gezonde producten die meer dan 275 kcal bevatten per 100 gram en ten tweede kunnen ook die ongezonde producten geen kwaad, als je ze maar met mate eet. Ik vind het jammer dat er zoveel mensen zijn die niet voldoende zelfdwang hebben om hier verantwoord mee om te gaan.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat er iets aan gedaan wordt, zowel preventief als curatief. Nu zie je vaak reclame op televisie of in boekjes van hamburgers, chocolade... en daar zou men beter heel hoge belastingen op heffen in de plaats van op de producten zelf. Deze reclame zou beter vervangen worden door gezonde dingen. Ik denk dat je zo al redelijk goed preventief aan het werken bent, want kinderen zullen dan eerder vragen naar die gezonde dingen... omdat ze het op tv gezien hebben. Curatief werken is dan weer een heel stuk moeilijker, omdat het moeilijk is om een slecht voedingspatroon te verbreken. Misschien dat men een verplichte jaarlijkse controle bij de huisarts kan invoeren zodat de dokter mensen erop kan wijzen dat ze slecht bezig zijn en hen ervan proberen te overtuigen er iets aan te doen voordat het volledig uit de hand is gelopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2013, 20:01
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Nog een kleine bedenking: Mogen rijke mensen dan wel obesitas hebben? Want zij zullen het niet zo erg vinden om wat meer te betalen voor calorierijke producten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.