actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2015, 15:30
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
"Waarom ben ik diegene die zich moet aanpassen?"

Studente geïntimideerd en gestampt op straat: "Waarom ben ik diegene die zich moet aanpassen?"

Een 19-jarige studente klaagt in haar blog 'Avondwandeling' het onveiligheidsgevoel in Antwerpen aan. Op korte tijd werd Noa Tuyaerts twee keer lastiggevallen op straat. Eerst werd ze zwaar geïntimideerd door mannen die haar in hun auto wilden krijgen, enkele dagen later kreeg ze een zware stamp op haar linkerbeen en in de onderrug.

De reacties die ze na beide voorvallen kreeg, waren niet diegene die ze wilde horen. "Wat in hemelsnaam doe jij daar alleen als meisje?", klonk het. Of nog: "Waarom liep je daar op dat uur?" En: "Het was donker Noa, dan moet je je niet in de stad begeven."

"Waarom moet ik mij als jonge studente aanpassen aan mensen die zich nooit hebben aangepast aan onze maatschappij?", werpt Noa op. "Ik heb sinds die dag een enorm groot probleem met mezelf veilig voelen."

Politie: "Koop uzelf pepperspray"
De reactie van de politie was ook niet van die aard om haar gerust te stellen. 'Jongedame, begeef u niet alleen na zonsondergang in de stad en koop uzelf pepperspray. Een boete wegens verboden goederen op zak is wel het minste als je je leven in veiligheid wilt brengen', klonk het.

Noa kon haar oren nauwelijks geloven. "De maatschappij en de stad moeten zorgen voor een veilig gevoel, niet het busje pepperspray dat in mijn handtas zit en de noodknop die aan mijn sleutelhanger hangt. Ik ben een meisje en dat zou mij niet mogen beperken, nooit, nergens. Zelfs niet als ik na zonsondergang de straat op wil."

Bron: Het Laatste Nieuws
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...aanpassen.dhtml

---------------------------------------------------------------------------------------

Normaal post ik niet zo vaak artikels van Het Laatste Nieuws, maar dit artikel vind ik best interessant. Misschien komt dat omdat ik zelf een beetje vertrouwd ben met "het probleem" aangezien ik ook in Antwerpen woon.

Persoonlijk vind ik dat Noa ergens gelijk heeft en anderzijds toch wat moet oppassen. Enerzijds ben je burger in je land en heb je het recht te gaan en staan waar je wil, maar anderzijds is het niet overal veilig.

Het is ook geweten dat we zitten met een vrij groot politietekort. Een tijd geleden hadden ze het zelfs zo druk dat de flitspalen in veel buurten gewoon niet werkten omdat ze op het bureau het werk niet konden bijhouden. Uiteraard is dat een probleem waar aan gewerkt moet worden, maar anderzijds betwijfel ik of "meer blauw op straat" het probleem echt gaat oplossen.

Uiteindelijk zijn er gewoonweg bepaalde buurten in de stad Antwerpen waar je best niet komt na negen uur 's avonds. Natuurlijk heb je wel dat recht, maar ergens is het ook op eigen risico. Datzelfde geldt eigenlijk overal; uit elke hoek kan in principe gevaar komen en het kan altijd zijn dat er dan net niet iemand in de buurt is om te helpen.

In dat opzicht snap ik de politie dan ook wel, hoewel ik van mening dat het beter is om deodorant op zak te hebben dan pepperspray. Het is even effectief en het zorgt tenminste niet dat je een bekeuring krijgt na het wegjagen van eventuele belagers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.