actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2015, 07:17
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Jeugd ziet toekomst somber in

Jeugd ziet toekomst somber in

Vlaamse en Waalse twintigers en dertigers zien hun eigen toekomst dan wel rooskleurig in, vertrouwen in de toekomst van de samenleving hebben ze niet. Ze vrezen natuurrampen door de opwarming van de aarde, een afbouw van sociale en economische rechten, en gewelddadige godsdienstoorlogen met moslims. ‘En de politiek boezemt al lang geen vertrouwen meer in’, zegt socioloog Mark Elchardus.

De constante dreiging van een terroristische aanslag, het uitbreken van levensgevaarlijke virussen die in geen tijd de wereld rondgaan, de recente migrantencrisis: de westerse samenleving staat langs alle kanten onder druk en dat maakt jongvolwassenen onzeker en ronduit pessimistisch.

Belgische twintigers en dertigers ‘geloven niet langer in de vooruitgang van de samenleving, maar in de structurele neergang’, zegt de Brusselse socioloog Mark Elchardus. Hij stelt dat vast op basis van gesprekken met 2.000 Vlaamse, Waalse en Brusselse jongeren, afgenomen in 2013. Woensdag verschijnt daarover zijn boek, Voorbij het Narratief van Neergang.

Ecologisch gezien: 92,1 procent denkt dat de opwarming van de aarde steeds meer rampen zal veroorzaken, zoals overstromingen of droogte. Economisch gezien: 89,4 procent vreest dat bedrijven massaal wegtrekken naar lagelonenlanden, ten koste van de werkgelegenheid in België. Waardoor, in een kettingreactie, de druk op de sociale zekerheid stijgt en waardoor, in een poging om de oplopende kosten te beperken, de pensioenen dalen, althans volgens negentig procent van de bevraagden.

De huidige samenleving gaat, volgens de jongeren, het verschil tussen arm en rijk alleen maar groter laten worden (volgens 82,8 procent), mensen nog langer doen werken (zegt 78,8 procent) en gaat de sociale zekerheid afbreken waardoor meer mensen onder de armoedegrens sukkelen (vermoedt 78 procent). Zeven op de tien denken in de toekomst ook twee jobs te moeten uitoefenen om te overleven.

Ook de huidige instroom van migranten, en dan vooral moslims, doet de perceptie geen deugd. ‘De jeugd vreest nieuwe godsdienstoorlogen door een gebrekkige integratie’, zegt Elchardus. ‘En ook omgekeerd: in de groep van de moslims gelooft het merendeel dat het nooit goed komt.’ Bijna zeventig procent van de Belgen voorspelt ook meer terroristische aanslagen en slachtoffers.

Opmerkelijk is dat driekwart van de geďnterviewden wel goed boert en zijn toekomst positief inziet.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 7/10/2015)

Mening
Ik vind het woord somber en pessimistisch wat misplaatst in dit artikel. Ik denk dat de jeugd meer met een 'kritische' blik naar de werkelijkheid probeert te kijken. Ik snap de bezorgdheid van de jeugd wel. Wanneer je over al deze aspecten steeds ergere dingen ziet gebeuren, dan ga je automatisch 'negatiever' kijken naar iets.
Ik kan me ook wel aansluiten bij het idee van de opwarming van de aarde, maar dit komt ook doordat er steeds films verschijnen over natuurrampen en deze films zetten mij dan aan het denken. Ik kan mij soms wel over de natuurrampen heen zetten want het gebeurt toch niet-in-mijn-achtertuin. (Not In My BackYard - zone)

Laatst aangepast door L*ura.present : 7th October 2015 om 07:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th October 2015, 09:12
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Het artikel beschrijft de toekomst zeer somber. In het eerste deel van het artikel kan ik mij zeer goed vinden. Ik begrijp, omdat ikzelf deze gedachten heb, zeer goed dat de jongeren weinig vertrouwen hebben in de toekomst van de samenleving. Volgens mij gaat het nog een zeer lange tijd duren vooraleer de grote problemen (opwarming van de aarde, afbouw van sociale en economische rechten, gewelddadige godsdienstoorlogen met moslims …) zijn opgelost.
Desondanks ik de toekomst van de samenleving somber bekijk, geloof ik dat de samenleving er nog steeds op vooruit blijft gaan. Het artikel schrijft dat de Belgische twintigers en dertigers hier niet meer langer in geloven. Dit vind ik een zeer drastische uitspraak. Onze samenleving blijft bouwen aan een betere samenleving, aan een betere wereld. Deze veranderingen zijn niet altijd direct merkbaar of worden als positief ervaren. (bv. besparingen)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.