actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2015, 11:10
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Nooit eerder zulke gevaarlijke xtc-pillen op de markt

Nooit eerder zulke gevaarlijke xtc-pillen op de markt

"Dit is de eerste keer dat we dergelijke concentraties psychoactieve stoffen aantreffen in xtc-pillen", waarschuwt Peter Blanckaert van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Hij onderzocht de xtc die in de zomermaanden juni, juli en augustus in beslag werd genomen in ons land. De Morgen kon de resultaten inkijken.

"Die tabletten werden in beslag genomen op festivals en feestjes. Uit de eerste analyse blijkt dat in 63 procent van de pillen een fors hogere dosis MDMA zit. Bovendien vonden we in steeds meer pillen ook nog eens andere uiterst gevaarlijke psychoactieve stoffen."

De Block werd door het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid op de hoogte gebracht van "het uitzonderlijke karakter van de situatie". Ze roept dan ook op tot grote waakzaamheid. "Eerst moeten we de gebruikers waarschuwen voor de ernstige gezondheidsrisico's. Door de hoge dosering riskeer je een overdosis en door de toevoeging van andere stoffen riskeer je extra complicaties."

Bron: De Morgen, 01/10/2015
http://www.demorgen.be/wetenschap/n...markt-a2474570/

Mening: Ik vind het heel belangrijk dat mensen geďnformeerd worden over het gevaar van drugs. Drugs is sowieso illegaal, maar mensen staan er vaak niet bij stil hoe gevaarlijk het wel is. Ik denk hierbij aan het uitgaansleven waar jongeren een pilletje aangeboden krijgen, waarvan ze denken dat het wel niet zo schadelijk zal zijn. Jongeren kunnen onder meer door groepsdruk geneigd zijn het pilletje aan te nemen en te gebruiken. Om overdosissen te vermijden vind ik dat jongeren bewust gemaakt moeten worden van de gevaren. Ik pleit voor choquerende campagnes in de media die het gebruik van onder andere xtc-pillen moet afremmen. Er moet naar mijn mening ook meer aandacht besteed worden aan het gevaar van de combinatie tussen alcohol en drugs.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2015, 18:33
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gevaarlijkste xtc-pillen

Net zoals Elke vind ik dat het noodzakelijk is om jongeren zo snel mogelijk te sensibiliseren. Zowel rond alcohol als rond drugs, ook rond het combineren van beiden. Hoe sneller jongeren het besef hebben dat alcohol en drugs gevaarlijk (kunnen) zijn, hoe beter ze zichzelf er tegen kunnen weren. Het is ook belangrijk om een open discussie te houden, want het zou goed kunnen dat enkele jongeren mensen kennen die drugs gebruiken of verslaafd zijn aan alcohol. Het is belangrijk om te praten met deze jongeren en het aan te grijpen. Wat is de reden voor het gebruik van de drugs? Wat zou een alternatief geweest kunnen zijn? Deze manier lijkt mij beter om dit aan te halen dan grofweg te zeggen dat het niet oké is.
Dat xtc-pillen steeds zwaarder en gevaarlijker worden verbaast mij niets. Gebruikers willen steeds meer en zijn niet meer tevreden met de gewone pillen. Ze willen de kick, ze willen het gevoel van 'high' zijn. Dit kan enkel wanneer er steeds hogere dosissen aangeboden worden. Jammer genoeg verdwijnen de lagere doseringen op deze manier stelselmatig uit het milieu, waardoor experimenterende jongeren ineens een dodelijke dosis binnen kunnen krijgen. Voorkomen is beter dan genezen en het sleutelwoord hiervoor is open communicatie over het onderwerp.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st October 2015, 20:08
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik denk niet dat grote afschrikcampagnes veel zin hebben, kijk alleen maar naar hoe lacherig er in de meeste gevallen wordt omgegaan met de 'angstaanjagende' foto's op pakjes sigaretten. Mensen die drugs willen gebruiken, zullen dit in veel gevallen gewoon doen, vaak met in het achterhoofd de gedachte 'Ze zullen wel overdrijven' of 'Dat zal mij niet overkomen'.
Ik ben voorstander van een meer open beleid, waarin je drugs gratis en anoniem kan laten testen op kwaliteit en risico's. Er bestaan al enkele proefprojecten waarbij je een pilletje kan laten analyseren om zo te weten te komen of het om 'goeie' drugs gaat of niet. Het lijkt mij dan ook verstandiger om mensen duidelijk te maken dat, als ze dan toch drugs gaan gebruiken, ze dit beter op een verantwoordelijke manier doen. Op deze manier nemen gebruikers ook de verantwoordelijkheid in eigen handen, in tegenstelling tot bemoederend toegesproken worden door de overheid.
Gevaarlijke pillen zoals degene die nu blijkbaar op de markt zijn, zullen dan ook veel sneller opgespoord worden, waarna ook algemeen verspreid kan worden dat men hier voor moet oppassen. Zo bestaan er al enkele Nederlande sites die per type pil uitgebreid beschrijven welke stoffen er zijn teruggevonden, hoelang ze al op de markt zijn en welke (negatieve) ervaringen gebruikers hier mee hadden.
Jongeren zullen altijd experimenteren, en dan vind ik dat veiligheid en verantwoordelijkheid belangrijker is dan afkeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.