actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Geef kinderen achternaam van vader... of toch niet?
Achternaam van vader behouden... 33 94.29%
Anders... en beter! 2 5.71%
Stemmers: 35. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2006, 23:49
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Geef kinderen achternaam van vader... of toch niet?

’Geef kinderen naam van vader én moeder’


Belgische kinderen moeten de familienaam van beide ouders krijgen, vindt de staatssecretaris van gezinszaken. Vaders naam blijft wel voorop staan.


Staatssecretaris Gisèle Mandaila, een Waalse liberaal van Congolese afkomst, wil na jaren van discussie de discriminatie tussen vrouw en man in de naamgeving wegwerken. Ze voelt er niets voor om, zoals in Nederland, het aan de ouders over te laten welke familienaam hun kind krijgt. ,,Daar komt alleen maar ruzie van'', zegt ze in een gesprek met het dagblad De Morgen. ,,Bovendien breekt mijn voorstel niet al te drastisch met de heersende gewoonte dat de naam van de vader eerst komt."

De Belgische staatssecretaris wil met de dubbele familienaam de rol van beide ouders duidelijk maken. Ze lijkt een opvoedende bedoeling te hebben. ,,Een vader heeft niet dezelfde natuurlijke band met zijn kind als een moeder'', zegt ze. ,,Door de naam van de vader als eerste familienaam te geven onderstreep je zijn band met het kind en de verantwoordelijkheid die hij heeft in de opvoeding.''

Kinderen van wie de vader onbekend is, krijgen de twee familienamen van hun moeder. Moeders die volgens het huidige systeem nog maar één naam hebben, kunnen de naam van hun moeder toevoegen.

Het Belgische voorstel lijkt op de praktijk in Spanje. Daar krijgt een kind ook beide namen mee, al mogen de ouders wel zelf de volgorde bepalen. Meestal kiezen ze toch vaders naam als eerste. Net als in Nederland geldt de vrijheid alleen bij het eerste kind. De volgende kinderen moeten dezelfde naam dragen als de eerstgeborene.

Toch staan sommige Spanjaarden liever bekend onder hun moeders naam, zoals Pablo Ruiz Picasso.


Trouw, 01-04-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 1st April 2006 om 16:40.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd April 2006, 11:57
toon caers toon caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Pulle
Posts: 79
Question vraagje

Als je meerdere generaties hebt, worden dat dan geen onooglijk lange namen?

Stel:
André Coppens-Bouweraerts trouwt met Hilde Mertens-Vantendeloo.

Hun kind zal dan toch Coppens-Bouweraerts-Mertens-Vantendeloo heten?
Of bestaat daar dan een flexibele maatregel om een namenberg te vermijden?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd April 2006, 13:49
Britt Schellens Britt Schellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 72
Gelijke rechten man-vrouw oké! Maar ik denk niet dat veel vrouwen er problemen mee hebben dat hun kindje de achternaam van hun echtgenoot krijgen. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden om 2 achternamen te hebben!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd April 2006, 15:32
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Ik ben toch ook eerder voorstander van het behouden van de achternaam van de vader.
1)het gaat heel veel ruzie vermijden en twistpunten: wie zijn achternaam gaan we hem nu geven? als je niets ge kiezen hebt, kan je er ook niet over discussieren.

2)hetzelfde zoals toon zei: binnenkort loopt iedereen met 6achternamen rond!

3) nu zeggen ze tegen mijn broer vaak: aaaaaaaaaah, gij zijt ne gielens!
omdat ons pa nogal bekend is in de buurt, ons mama heeft dit niet.
Dus het is ook zo'n beetje een referentiepunt voor de mensen: aah, das er ene van den dieje!

4) ben is benieuwd hoedat de stambomen der gaan uitzien als de achternamen afwisselend zouden gebruikt worden
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd April 2006, 17:09
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Laten zoals het is, omdat het nu eenmaal geen enkele zin heeft om het te veranderen. Als mevrouw Mandaila denkt dat men door dit soort maatregelen de ongelijkheidskloof tussen mannen en vrouwen kan dichten, dan denk ik dat het tijd wordt dat ze eerst een cursus realiteit-voor-beginners volgt.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th April 2006, 17:59
julietta julietta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 61
Ik ben ook van mening dat deze maatregel onnodig is en tot meer problemen zal leiden. En als men dan toch de bedoeling heeft om de kloof tussen man en vrouw te dichten, waarom zet men dan vaders familienaam als eerste en niet die van de moeder?! Het argument van het onderstrepen van de band en de verantwoordelijkheid, vind ik 'bullshit'. Het is toch niet zo dat als je vaders naam eerst zet, dat hij zich dan meer verantwoordelijk gaat voelen voor zijn kind! Of dat men dan pas zijn band met het kind gaat erkennen! Het is zo dat de moeder een hechtere natuurlijke band met haar kind heeft, het kind heeft dan immers ook 9 maand in haar buik gezeten (normaal gezien toch). Maar dat je daardoor de band van de vader met het kind in de kijker moet zetten door zijn familienaam als eerste te zetten, vind ik maar een dom idee.
Het is wel goed dat men stilaan de discriminatie tussen man en vrouw probeert weg te werken, maar ik heb sterk mijn twijfels over het feit of men dit met deze maatregel gaat bereiken... Men kan zich beter eerst richten op de discriminatie inzake loon, die er spijtig genoeg nog steeds is. Ik begrijp niet dat een man nog steeds meer verdient dan een vrouw voor hetzelfde werk...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.