actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2017, 19:46
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Overal vierkant groen! Of toch niet?

Overal vierkant groen! Of toch niet?

Vanaf 2019 wordt het ook in België mogelijk om alle fietsers op een kruispunt tegelijk groen licht te geven, maar nu klinkt de roep om het verkeersreglement sneller aan te passen. Wat zijn de voor- en nadelen van ‘vierkant groen’ en moet het systeem op alle kruispunten ingevoerd worden?

Door een aanpassing aan de wegcode van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) kan vanaf 2019 aan voetgangers en fietsers op kruispunten uit alle richtingen tegelijk groen licht gegeven worden. Daardoor zouden bijvoorbeeld dodehoekongevallen vermeden worden. Na de drie dodelijke fietsongevallen in Antwerpen de voorbije weken heeft Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) echter een wetsvoorstel ingediend om het systeem van ‘vierkant groen’ of ‘Alle Fietsers Tegelijk Groen (AFTG)’ sneller in te kunnen voeren.

Goed idee? ‘Het is een maatschappelijke keuze’, stelt professor Mobiliteitswetenschappen Tom Brys. ‘Is verkeersveiligheid de prioriteit, dan is het zaak om elk verkeersconflict tussen gemotoriseerde voertuigen enerzijds en voetgangers en fietsers anderzijds, te voorkomen. Dat is met vierkant groen het geval.’

‘Het levert echter ook grotere wachttijden op, voor auto’s én voor fietsers’, waarschuwt Brys. Hoeveel langer, is afhankelijk van het systeem dat gehanteerd wordt. Zo kan er gekozen worden om eerst het verkeer van noord naar zuid én van oost naar west groen licht te geven, voordat de fietsers en voetgangers vierkant groen krijgen. Dat levert logischerwijs een betere doorstroming op voor auto’s dan wanneer er tussen de twee verkeersstromen door óók nog eens vierkant groen wordt gegeven (zie infografiek onderaan).

Niet geschikt voor elk kruispunt

Het AFTG-systeem is ook niet voor elk kruispunt even geschikt, stelt de professor, die daarbij een onderscheid maakt tussen kruispunten in verkeers- en verblijfsgebied. ‘Bij dat laatste, dat in het centrum van de stad ligt en waar veel zwakke weggebruikers passeren, is het gemotoriseerd verkeer ondergeschikt.’

‘Bij bijvoorbeeld ringwegen, waar aan hogere snelheden wordt gereden en met meer verkeerscapaciteit, is het echter de vraag of het wenselijk is om met vierkant groen een rem te zetten op die capaciteit’, aldus Brys. ‘Voor wegen met weinig fietsverkeer, is de impact op de automobilist ook groter. Het is dan de vraag of het sop de kool waard is.’

Voor kruispunten waar veel gemotoriseerd verkeer passeert, ziet Brys meer heil in het scheiden van het verkeer in de ruimte in plaats van in de tijd, zoals gebeurt met vierkant groen. Dat kan bijvoorbeeld met een fietstunnel of -brug. ‘Al hangt daar natuurlijk een belangrijk kostenplaatje aan vast.’

Oppassen voor verwarring

De professor wijst bovendien op het gevaar verwarring te creëren als vierkant groen selectief wordt ingevoerd op bepaalde kruispunten. ‘Bij het AFTG-systeem kunnen fietsers in principe schuin de kruising oversteken. De kans bestaat dat ze dat ook gaan doen op kruispunten waar het vierkant groen niet wordt toegepast.’ Dat kan tot botsingen met andere fietsers leiden. ‘Hetzelfde ‘spillover-effect’ zagen we vorig jaar na de invoering van het rechts afdraaien door rood voor fietsers op sommige plaatsen.’



25/10/17
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171025_03152083



Eigen mening
Ik ben een voorstander van dit idee. Ja er komen langere wachttijden maar als dit de ongevallen vermindert zou ik er meteen voor gaan. Onlangs was er een hele ophef over 3 fietsongevallen in Antwerpen en als de mogelijkheid er is dat deze vermeden zouden worden zou ik meteen ja zeggen ondanks de wachttijden. Toen ik voor het eerst in Nederland ging rijden zeiden ze tegen mij: 'maakt u geen zorgen, in Nederland is het verkeer beter geregeld' en ik reed daar ook meer op mijn gemak. Ik rijd ook vaak in Nederland en ben zeker tevreden over het verkeer daar, zeker de verkeerslichten met sensoren. Nederland staat samen met Malta, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken aan kop als het om verkeersveiligheid gaat binnen Europa.
Ik begrijp dat het niet op elk kruispunt mogelijk is maar waarom niet zo veel mogelijk? Minder ongevallen als we deze methode toepassen? Zonder na te denken, ja!

Laatst aangepast door jirka.v*nrooy : 25th October 2017 om 19:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.