actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2010, 23:14
Jarrik.Fransen Jarrik.Fransen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 69
Estland op de drempel van de eurozone

Estland op de drempel van de eurozone

De Europese Commissie heeft een positief advies gegeven over de toetreding van Estland tot de eurozone. Als de lidstaten dat goedkeuren, kan Estland vanaf begin volgend jaar toetreden.

beluister
"Estland kende spectaculaire groei"
Volgens de Europese Commissie komt de Baltische republiek met 1,3 miljoen inwoners tegemoet aan alle eisen van de eurozone inzake financiële stabiliteit. Het begrotingstekort ligt er onder de vereiste 3% van het bruto binnenlands product en de schuldenlast zelfs op 7,5% van het bbp; het gemiddelde in de eurozone ligt op 75%.


VRT Als de lidstaten de toetreding goedkeuren, kan Estland begin volgend jaar de Estse kroon inleveren voor de euro. Estland wordt dan de 17e lidstaat van de eurozone.

Volgens EU-commissaris voor Economie Olli Rehn (foto) zal de toetreding van Estland een "sterk signaal zijn voor de gezondheid van de eurozone". Die zit in een forse crisis door het financiële geknoei in Griekenland en de schuldenproblemen van andere Zuid-Europese landen.

Nog twee andere kandidaat-eurolanden, Polen en Hongarije, moeten voorlopig nog even in de wachtkamer blijven tot hun financiën op orde gesteld zijn.

De publieke opinie in Estland heeft zich intussen niet laten afschrikken door die Griekse crisis. De Estse kroon werd ingevoerd na de onafhankelijkheid in '91, maar de Esten zijn bereid om die in te leveren voor de euro.

Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/e...512_euroestland

Datum:
12 mei 2010
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2010, 10:48
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik denk dat dit inderdaad positief kan zijn voor de euro want door alle negatieve ervaringen door Griekenland heeft de euro eens terug een 'boost' nodig. Ik hoop natuurlijk wel dat ze Estland voldoende gescreend hebben, maar ik denk dat ze een fout zoals Griekenland wel geen twee keer gaan maken.
Ik kan alleen maar hopen dat de toetreding van Estland tot een opwaardering van de euro zorgt .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.