actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2008, 10:33
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Woningprijzen stijgen minder sterk

BRUSSEL - De gemiddelde prijzen van woningen zijn in 2007 minder sterk gestegen dan het jaar voordien. Gewone eengezinswoningen en appartementen zijn nu ongeveer dubbel zo duur als in 2000. Woningen zijn in Vlaanderen gemiddeld een derde duurder dan in Wallonië.

Een gewoon woonhuis in België kostte vorig jaar gemiddeld 163.534 euro, liefst dubbel zo veel als in 2000. Toen ging een woonhuis nog voor net geen 80.000 euro van de hand. Tegenover 2006 steeg de gemiddelde prijs met 10 procent, waar hij het jaar ervoor nog met 13 procent de hoogte in was gegaan.

Voor een appartement, flat of studio werd in 2007 gemiddeld 167.189 euro neergeteld. Ook dat is zowat een verdubbeling tegenover 2000 (89.000 euro). De prijsstijging op jaarbasis (+7 pct) is eveneens kleiner dan het jaar ervoor (+11 pct).

Villa's, bungalows en landhuizen gingen vorig jaar voor gemiddeld 307.527 euro van de hand in België. Dat is 8 procent meer op jaarbasis, tegenover een prijsstijging met 9 procent in 2006. In 2000 bedroeg de gemiddelde verkoopprijs 267.000 euro. De prijsstijging over zeven jaar bedraagt voor deze categorie dus 'slechts' 15 procent.

Brussel duurste gewest

Brussel is veruit het duurste gewest om een woning te kopen. Of je nu een appartement, een gewone eengezinswoning of een villa zoekt, die zal je steeds ongeveer een derde meer kosten in het Vlaams dan in het Waals gewest.

In Vlaanderen kostte een gewoon woonhuis vorig jaar gemiddeld 172.000 euro, 10 procent meer dan in 2006. Ook voor een appartement, flat of studio moest je zowat 172.000 euro (+7 pct) neertellen. Een villa, bungalow of landhuis had een gemiddeld prijskaartje van 327.000 euro (+8 pct).

In het Waals gewest liggen de prijzen gemiddeld lager: 127.000 euro voor een gewoon woonhuis (+11 pct tegenover 2006), 130.000 euro voor een appartement (+12 pct) en 249.000 euro voor een villa (+7 pct).

Dure bouwgrond in Vlaanderen

Bouwgronden werden vorig jaar net als in 2006 7 procent duurder en kostten gemiddeld 81 euro per vierkante meter. Zeven jaar geleden was dat 38,5 euro.

Voor de prijs van een vierkante meter bouwgrond in Vlaanderen (133 euro), koop je er meer dan drie in Wallonië (38 euro per m2).Een Brusselse bouwgrond kost gemiddeld 309 euro per vierkante meter.

Vlaamse villa duurst in West-Vlaanderen

In Vlaanderen is de provincie Vlaams-Brabant het duurst voor woonhuizen en bouwgronden, West-Vlaanderen is de duurste Vlaamse provincie voor wie een villa of appartement wil kopen. De goedkoopste Vlaamse woonhuizen liggen in de provincie West-Vlaanderen, de goedkoopste appartementen in Antwerpen. Voor villa's en bouwgronden is Limburg het goedkoopst.

De duurste gemeente van het land voor woonhuizen is Sint-Pieters-Woluwe (423.000 euro). Sint-Lambrechts-Woluwe komt net niet aan 400.000 euro. De top zes bestaat uit Brusselse gemeenten. Op zeven staat het Waalse Lasne (336.000 euro). De eerste - en dus duurste - Vlaamse gemeente is Kraainem (gemiddeld 333.000 euro voor een woonhuis) op plaats negen, net voor Knokke-Heist en Wezembeek-Oppem.

Colfontaine en Quaregnon goedkoopste gemeenten

Het goedkoopste is men voor heel België af in de Waalse gemeenten Colfontaine en Quaregnon (minder dan 80.000 euro). In Vlaanderen kost een woonhuis in Menen gemiddeld net geen 100.000 euro. Spiere-Helkijn en Ronse blijven onder een gemiddelde prijs van 110.000 euro voor een woonhuis.

Er werden volgens de federale overheidsdienst vorig jaar bijna 66.500 gewone woonhuizen verkocht in België, 16.700 villa's, bungalows en landhuizen, 38.000 appartementen, flats en studio's, en ruim 20.000 bouwgronden. BELGA

De Standaard
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2008, 15:14
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2006
Locatie: Olen
Posts: 84
duur-goedkoop-duur

Stilaan is alles zo duur geworden dat niet iedereen nog iets kán kopen.
De vastgoedmarkt dreigt dus in te storten.
Hierdoor wordt alles goedkoper... Maar zal dit blijven duren? Natuurlijk niet.
Maar wie voorspelt wanneer je het best een vastgoed aankoopt en wanneer niet? Niemand.
Volg je intuïtie en je gezond verstand.

De toekomst die eraan komt zal volgens mij zeer duur worden en we zullen ermee moeten leren leven...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2008, 17:37
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Persoonlijk denk ik dat de prijzen nog wel zullen dalen. Voor het moment zijn de bouwgrondprijzen ONMENSELIJK duur! Daar moet én zal (blijven hopen ) verandering in komen. Ze kunnen niet blijven stijgen hé! Het is gewoon afwachten tot het goede moment, en dan ook nog eens goed kunnen inschatten wanneer nu eigenlijk juist het goede moment is é
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th April 2008, 15:38
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Exclamation goede moment kiezen

Dit onderwerp is niet meer zo ver van ons bed dan wij in eerste instantie denken... Over anderhalf jaar zou ik graag gaan samenwonen dus wordt het stilaan tijd om eens uit te zien naar een goedkoop appartementje of eventueel zelfs al een bouwgrond voor de verdere toekomst...
Ik ben er zeker van dat de prijzen van de bouwgronden nog zullen stijgen ... De gronden worden zeldzamer en dus meer begeerd dus hogere prijzen! Ik hoop dat ik later een huis vind dat ik dan kan verbouwen naar eigen smaak en voorkeuren! De zoektocht naar zo'n huis kan enkele jaren duren en als je denkt prijs te hebben is er zeker iemand die een hoger bod doet... Blijven proberen is de boodschap, want de aanhouder wint altijd!!
Bouwen, kopen, huren het wordt duur en volgens mij zal het de komende jaren nog duurder worden! Hopelijk krijg ik ongelijk en kan ik ergens een leuke bouwgrond of een leuk huisje voor een spotprijs op de kop tikken!!

Mensen die zoiets willen verkopen, laat maar weten
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.