actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2011, 09:05
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Zes partijen houden zich aan het akkoord

Zes partijen houden zich aan het akkoord
do 01/12/2011

08:06 Wie de teksten van het communautair akkoord goed leest, stelt vast dat de zes onderhandelende partijen zich daar strikt aan hebben gehouden bij de beslissing om de kortingen voor energiebesparende maatregelen te schrappen. Dat zegt minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) in "De ochtend".

De beslissing om de subsidies voor hoogrendementsglas en zonnepanelen af te schaffen valt niet in goede aarde bij de groene partijen. Ze dreigden er gisteren zelfs mee de financieringswet niet mee goed te keuren, als er geen 333,2 miljoen euro voor die maatregelen naar de gewesten wordt doorgesluisd.

"In de loop van de dag heeft Groen! de communicatie bijgestuurd. Ik heb geluisterd naar Stefaan Van Hecke en die heeft gezegd dat de groenen niet langer dreigen maar wel willen dat het volledige akkoord wordt uitgevoerd, " zegt Van Quickenborne. "En daar hebben ze gelijk in. Dat volledige akkoord voorziet uitdrukkelijk dat de federale regering vanaf 2012 de stimuli op het vlak van energie en energiebesparing kan verlagen en "dat er een einde aan kan worden gemaakt".

Van Quickenborne bevestigt het bedrag van 333,2 miljoen euro, maar de tekst voorziet expliciet dat de federale regering "de bedragen zelf kan wijzigen, verminderen of beëindigen", zegt hij.

Ook SP.A-onderhandelaar Johan Vande Lanotte legde gisteren in "Terzake" een gelijkaardige verklaring af. "Er staat uitdrukkelijk dat de cijfers gaan aangepast worden na de budgetopmaak. Ik denk niet dat de groenen zich hebben laten rollen. Ik denk dat dat duidelijk was, er was misschien een misverstand over het bedrag, dat moet dan uitgeklaard worden."

"Groen gedrag wordt nog steeds beloond"

"Als je 11,3 miljard moet besparen, voelt iedereen dat", zegt Van Quickenborne. Volgens hem heeft zijn partij ervoor gekozen om "te besparen in plaats van mensen extra te belasten."

Groen gedrag wordt volgens hem ook nog steeds beloond. "Voor renovatie in woningen is er een btw-tarief van 6 procent en op heel wat vlakken zijn er nog premies en subsidies. Wij hebben gekeken naar welke mechanismen er nog bestaan en beslist ons te concentreren op het meest energie-efficiënte en dat is dakisolatie. Dakisolatie blijft behouden."

Bovendien, klinkt het, "renderen zonnepanelen en hoogrendementsglas ook zonder fiscale aftrek. Op termijn verdient u dat terug."

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...aatregelen_reax

Ik verwijs ook even naar de post van Andy Pinxteren, waarin de belangrijkste beslissingen van de voorbije dagen op een rij staan. Het blijkt vooral besparingen te bevatten.
EIGEN MENING:
Ik zou graag even op de onderste alinea's ingaan: Groen gedrag wordt nog steeds beloond. Dat vind ik ronduit geweldig! Ons milieu en onze aarde gaan zienderogen achteruit en actie is nodig. Helaas blijkt het zo dat de Westerse mens meestal niet zomaar iets doet, als hij er niets voor terug krijgt. Tevens is het zo dat de meeste mensen nog niet voldoende beseffen wat er aan de hand is, omdat het nog zo ver van ons lijkt te staan (onder andere: het buitenland). Toch doet de overdreven neerslag en overstromingen van vorig jaar mij voor het tegendeel pleiten. Het is al wel degelijk merkbaar in ons klein landje! Investeren wanneer het initiatief duurder lijkt dan hetgene de persoon in kwestie nu gebruikt, wordt vaak niet met open armen ontvangen (bijvoorbeeld: zonnepanelen installeren is duur, dakisolatie zorgt voor extra kosten, elke inspanning om je huis groener te maken kost geld). Dit lijkt op korte termijn dus veel te kosten, zelfs al win je het op lange termijn terug. Mensen zouden waarschijnlijk heel wat minder investeren in groene energie en besparingen, mochten er geen subsidies zijn, dus: "go go, terugbetaling van groen gedrag".

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 1st December 2011 om 09:19. Reden: Zes partijen houden zich aan het akkoord
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.