actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2013, 08:47
Marloes.V*nDijck Marloes.V*nDijck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Minderhout
Posts: 20
We zijn minder gul voor de Filipijnen dan onze buurlanden

'Slechts' 2,4 miljoen euro staat op de teller van het consortium 21-21 plus enkele hulporganisaties, na een week inzamelen voor de Filipijnen. Daarmee doen we het slechter dan onze buurlanden. "De campagne is te laat op gang getrapt."

Ondanks de vele activiteiten van de afgelopen dagen staat er nog 'maar' 1,3 miljoen euro op de 2121-hulprekening. Samen met wat andere hulporganisaties - zoals Artsen Zonder Grenzen (AZG) en het Rode Kruis - ophaalden, stokte de teller op 2,4 miljoen euro voor de slachtoffers van Haiyan. Of gemiddeld 20 eurocent per Belg.

Daarmee scoort ons land beduidend lager dan de buurlanden. De Nederlanders zamelden gisteren ruim 18,5 miljoen euro in. De Britten haalden al 40 miljoen euro op. Zelfs Zwitserland doet het met zijn 8 miljoen inwoners ruimschoots beter dan ons land door 5,6 miljoen euro in te zamelen.

"De campagne in België is te laat op gang getrapt", reageert Koen Van Den Broeck van Ethicom, een bedrijf dat ngo's adviseert bij fondsenwervingen. "Eerst was er sprake van 10.000 doden. Toen het consortium en AZG er 48 uur later mee begonnen, was de dodentol al naar beneden bijgesteld."

Benefiet
Eric Todts, voorzitter van het consortium, erkent dat het bedrag pover is. "De trend is zwak, zeker in vergelijking met een gelijkaardige ramp als de aardbeving in Haïti in 2010." Toen brachten de Belgen zo maar even 23 miljoen euro in het laatje. Bij de tsunami in 2004 was dat zelfs 48 miljoen euro.

Todts doet een ultieme oproep om een televisiebenefiet te organiseren. "Hét hulpmiddel om toch een grote geefbereidheid op gang te krijgen, is één grote solidariteitsactie die door alle kranten en alle tv- en radiozenders gedragen wordt."

Bron: De Morgen - 19/11/13, 07u11
http://www.demorgen.be/dm/nl/17443/...uurlanden.dhtml

Mening: Ik denk niet dat het ligt aan het te laat starten met de acties voor Haiyan. Ik denk dat een groot deel van de Belgen er minder voor over hebben om geld te sturen. Er is bij ons ook veel armoede en ik denk dat die gezinnen die juist rond komen niet gaan helpen door geld te sturen. Dat is voor hun onmogelijk. Vind ik dat goed? Nee absoluut niet, ik vind het erg dat er veel gezinnen de Filipijnen niet kunnen helpen, ook al willen ze dat wel doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2013, 17:18
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik vind het toch een groot contrast met onze buurlanden. Nederlanders zamelden maar liefst 18.5 miljoen euro in, de Britten haalden zelfs al 40 miljoen euro, terwijl België 'maar' 2.4 miljoen euro heeft kunnen binnen halen voor de Filipijnen.
Ik vind dit een beetje teleurstellend. Wanneer je de beelden ziet op de televisie is het toch zeer aangrijpend. De huizen die worden meegesleurd, kinderen die hun ouders verloren hebben, kinderen die niets meer hebben, zoekend om hulp....
Toch denk ik niet dat dit wijten is aan het feit dat de campagne te laat is gestart, maar wel aan het feit dat er meer en meer gezinnen amper rond komen. Je leest het regelmatig en overal. Er zijn gezinnen die niets kunnen geven omdat ze zelf al in financiële moeilijkheden zitten, zoals Marloes zegt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.