actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2013, 20:22
L*urens Meeus L*urens Meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 25
40 procent van de bakkers kreeg een waarschuwing

Van de 1.440 brood- en banketbakkerijen die dit jaar al werden gecontroleerd door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), kregen er 589 een waarschuwing dat ze een of meer dingen in orde moesten brengen. Dat meldt Gazet van Antwerpen. Tegen 124 werd proces-verbaal opgesteld wegens zware tekortkomingen, en 13 winkels (ongeveer 1 op de 100) werden zelfs tijdelijk gesloten.
Het voornaamste probleem is dat gekoelde levensmiddelen niet koud genoeg worden bewaard. In andere gevallen gaat het om de aanwezigheid van huisdieren of ongedierte, andere problemen met de hygiëne of administratieve foutjes.

Bakkers in de provincie Antwerpen zouden slechter scoren dan het nationale gemiddelde, met een score van ongeveer 60 procent van handelszaken waar iets niet in orde was. Maar de grootste problemen zouden zich in Brussel situeren.

De beroepsfederatie Bakkers Vlaanderen zegt dat de cijfers niet noodzakelijk betekenen dat de geviseerde bakkers onhygiënisch werken. Het kan bijvoorbeeld ook betekenen dat er een bepaalde vergunning of bepaalde documenten ontbreken. "Of bijvoorbeeld een emmer met pudding die niet is afgesloten, of waar geen datum op staat", zegt Bart Thomassen, de verantwoordelijke voor voedselveiligheid en hygiëne bij Bakkers Vlaanderen.

Geert De Poorter van het FAVV zegt dat we nu "zeker geen schrik moeten hebben om dingen van bij de bakker te eten". Hij voegt eraan toe dat de situatie verbetert. In vergelijking met vorig jaar zou het aantal inbreuken met ruim 6 procent gedaald zijn.

Bron: http://www.deredactie.be/ 13/11/2013
Eigen mening: Langs de ene kant is dit een redelijk hoog cijfer dat 40 procent van alle bakkers in Vlaanderen een waarschuwing gekregen heeft. Deze inspectie is zeer streng, bij het minste dat er ontbreekt van datum of waar er ergens lucht aankan word door hen als onhygiënisch bezien hierop volgt dan meestal een waarschuwing ze kunnen natuurlijk niet streng genoeg zijn omdat het om voedsel gaat. Maar dat wil niet zeggen dat je niet meer naar je plaatselijke bakker mag gaan dit gaat enkel over kleine zaken.
Ik ben bakker-zoon en ik heb enkele weken geleden met mijn eigen ogen een inspecteur gezien en zien beoordelen en als ik eerlijk ben had deze op het minste commentaar dus ik weet hoe streng deze controle is.
Tenslotte is het aantal inbreuken met 6 procent gedaald dus de situatie is zeker aan het verbeteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.