actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 11:46
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Vlaams Belanger deelt gratis pepperspray uit voor onveilig

Vlaams Belanger deelt gratis pepperspray uit voor onveiligheid op openbaar vervoer

Toon Truyman, lid van politieke partij Vlaams Belang, zal donderdag met zijn driemansorganisatie ‘Aveilig’ busjes pepperspray uitdelen in het Antwerpse premetrostation Opera. De actie is verboden bij wet, maar toch steunt Vlaams Belang-boegbeeld Filip Dewinter het initiatief. Soms moet je de wet overtreden om iets aan de kaak te stellen, klinkt het.
De actie van Toon Truyman is een antwoord op een reeks aanvallen op oudjes in het Antwerpse. Vorige week nog werd een 75-jarige vrouw overvallen in premetrostation Opera. Aveilig pleit voor meer veiligheid op het openbaar vervoer en deelt daarom gratis busjes pepperspray uit aan voorbijgangers. ‘Burgers moeten zich kunnen verweren tegen gewapende criminelen. Door pepperspray uit te delen willen we de politieke druk opvoeren om de wapenwetgeving te wijzigen’, zegt Truyman in Het Laatste Nieuws.

Filip Dewinter en Anke Van dermeersch steunen de actie, maar benadrukken dat het geen initiatief is van Vlaams Belang. Nochtans vindt ook Vlaams Belang dat verdedigingswapens zoals pepperspray, die geen blijvend letsel toebrengen, gelegaliseerd moeten worden. Pepperspray is momenteel verboden bij wet, wie het uitdeelt riskeert een pv. ‘Maar soms moet je dingen doen die niet strikt de letter van de wet volgen om iets aan de kaak te stellen’, vindt Dewinter.

Gevonden op: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140513_01103344

Commentaar:
Ik vrees dat zulke acties alleen maar tot ergere zaken leiden. Wanneer een busje pepperspray in een verkeerde persoon zijn handen terecht komt, kan dit ernstige gevolgen met zich meebrengen. Hij/zij kan in het rond beginnen te spuiten, met als gevolg dat er verschillende ongelukken zullen gebeuren. De wet schrijft niet voor niets dat het gebruik van pepperspray verboden is. Wanneer deze wet aangepast wordt, kunnen er eventueel wel zulke acties georganiseerd worden. Maar op dit moment is het nog niet aanvaard dus vrees ik ook dat deze actie niet echt succesvol zal zijn.

Wel begrijp ik het standpunt van het Vlaams Belang dat iedereen zich veilig moet voelen, maar om dit probleem dan op te lossen met busjes pepperspray uit te delen? Ik denk dat dit geen correcte manier is om het probleem op te lossen. Wanneer ik zelf in Antwerpen rondloop, voel ik me soms ook onveilig en heb ik bang dat er iemand naar mij komt en mijn gsm of portefeuille afneemt. Zo'n dingen wil je natuurlijk niet meemaken en wanneer je een pepperspray bij je hebt, kan je jezelf redden door hiermee te spuiten.

Toch denk ik dat er over deze actie niet echt heel goed nagedacht is, want ik denk dat er andere manieren zijn om de veiligheid op het openbaar vervoer aan te pakken, zonder gebruik van verboden middelen.

Laatst aangepast door M*rijne.Vluymans : 13th May 2014 om 11:51.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 14:24
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Toen ik de titel van dit artikel las, dacht ik: 'Komop, dit is toch echt wel té extreem?' maar toen ik verder las, heeft men mij toch een klein beetje kunnen overtuigen.

Ik geef toe dat ik mij in Antwerpen zelf ook soms onveilig voel. Het is belangrijk dat je je moet kunnen verweren tegen bijvoorbeeld criminelen. Het initiatief om pepperspray uit te delen is nog niet zo'n slecht idee maar is nog steeds bij wet verboden. Bovendien kan er inderdaad misbruik worden gemaakt van dit middel wanneer dit inderdaad in de handen komt van de verkeerde mensen. Maar dit kan evengoed ook gebeuren met een ander wapen dus ik vind niet dat dat een goed argument is. Ik vind het uitdelen van pepperspray nog niet zo'n slecht idee maar ik ben er ongetwijfeld zeker van dat deze actie wel extreme reacties zal uitlokken. Bovendien denk ik dat wanneer je bijvoorbeeld overvallen wordt, je niet de kans gaat hebben om de pepperspray bijvoorbeeld nog uit je tas te halen en dit te gebruiken. Het is bij zoiets vooral het gedacht dat telt dat je pepperspray bij je hebt, waardoor je je plots veilig gaat voelen.

Ik ben niet helemaal voor deze actie maar ik snap hun standpunt zeker wel!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2014, 17:12
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Vlaams Belang staat bekend voor hun opvallende uitspraken en campagnes. Deze keer doen ze een uitspraak betreffende het gebruik van pepperspray. Ik denk dat ze met deze stunt ook willen provoceren. Ik moet toegeven dat je je als jong meisje niet overal even veilig voelt. Peperspray kan een bescherming bieden in sommige situaties. Ik ben wel van mening dat een politieke partij geen wetten mag overtreden om hun mening door te duwen. Door pepperspray uit te delen pak je de kern van het probleem niet aan. Je zorgt alleen maar voor meer onverdraagzaamheid tussen de mensen. Mensen gaan elkaar minder en minder vertrouwen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2014, 17:51
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ikzelf ben ooit overvallen geweest in de metro van Brussel, dus ik kan bevestigen dat metro's en stations niet enorm veilig zijn, maar dan vind ik deze actie nog steeds ongepast. Zoals Marijne zegt dat sommige mensen misbruik kunnen maken van pepperspray, ben ik het ook eens met haar. Meer beveiligingscamera's en politieagenten zouden in mijn ogen wel betere oplossingen zijn om de veiligheid in metrostations te verhogen.

Veiligheid is een zeer belangrijk aspect in onze maatschappij. De Belg moet zich veilig kunnen voelen in zijn eigen land. Het Vlaams Belang gaat hier echter een paar stappen te ver. Ze mogen van mij gerust initiatieven en acties oprichten die de veiligheid verhogen, maar ze hoeven echt geen pepperspray uit te delen. Pepperspray is een illegaal middel, dus ik begrijp helemaal niet waarom Toon Truyman op dit idee komt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th May 2014, 21:16
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
Ik heb het eens even opgezocht, voor alle veiligheid, en heb vernomen dat pepperspray in België een verboden wapen is. Het is opgenomen in het wetboek wapens en munitie. Dus wat deze politieker van het Vlaams Belang doet, is tegen de wet in. Ik heb altijd geweten dat Vlaams Belang tegen criminaliteit was, maar nu blijkt het dat één hiervan zelf "crimineel" is (grof gezegd uiteraard). Ook is het heel gevaarlijk om pepperspray uit te delen aan mensen op straat. Je weet nooit wat voor masker ze aanhebben en welke slechte bedoelingen ze misschien met het voorwerp hebben.
Je kan de mens dan evengoed een ander voorwerp geven waarmee ze zich veiliger voelen. Iemand een slag toedienen met een stok of paraplu bijvoorbeeld, is dan weer wel toegelaten, omdat dit als zelfverdediging gezien kan worden.
__________________
Teaching creates all other professions.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2014, 14:14
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Natuurlijk probeert het Vlaams Belang in de media te komen. Door het Cordon Sanitaire krijgen ze enorm weinig media aandacht, hierdoor worden ze een beetje verplicht om dit soort acties toe te passen. Uiteraard veroordeel ik dit soort propaganda, maar het heeft zijn doel wel bereikt : Media aandacht!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th May 2014, 14:31
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Vlaams Belanger deelt gratis pepperspray uit voor onveilig

Ik sluit me aan bij Simon zijn reactie. Het vlaams Belang wordt altijd opzij geschoven en dit is misschien hun manier om hun stem te laten horen, weliswaar de verkeerde. Tevens is het uitdelen van pepperspray ook gevaarlijk. Je weet niet wat deze personen ermee zullen doen. Niet iedereen heeft goede bedoelingen. Pepperspray is verboden in België. Dat wil eigenlijk zeggen dat men Toon Truyman en zijn driemansorganisatie mag aanhouden.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th May 2014, 21:32
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Als ik 's nachts alleen in Antwerpen zou moeten rondlopen, zou ik me ook veiliger voelen met een pepperspray op zak. Mijn zus is dit weekend nog overvallen in Antwerpen door tien personen met een mes. Ze heeft al haar spullen moeten afgeven. Dit zorgt ervoor dat mensen zich steeds onveiliger voelen in de steden. Ik ben het echter niet eens dat het Vlaams Belang kiest voor dit verdedigingswapen. Ik denk dat het niets gaat uithalen en het zorgt alleen maar voor meer problemen en geweld. Natuurlijk ben ik het zeker en vast eens dat de veiligheid in de steden moet verbeteren. Peperspray is echter niet de oplossing. Men zou de kern van deze problemen moeten aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th May 2014, 22:05
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik ga akkoord met het onderstaande. Het is zo dat je je niet altijd veilig voelt in een grote stad. Aan de andere kant zou ik ook niet alleen 's nachts in een grote stad rondlopen, maar dat kies je zelf natuurlijk. Je zou daarom niet overvallen moeten worden. Ik ben echter niet akkoord met de aanpak van Vlaams Belang. Geweld is niet de oplossing voor geweld. Zoals Charlotte zegt, moet men de kern van het probleem gaan oplossen. Dit doe je niet op die manier.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th May 2014, 23:58
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Wederom stelt het Vlaams Belang te drastische maatregelen voor. Zoals hieronder al meerdere malen is vermeld, los je geweld niet op met geweld. Bij deze menig sluit ik mij zeker en vast aan. In plaats van dergelijke absurde voorstellen op tafel te leggen of ook effectief uit te voeren zouden ze beter opzoek gaan naar een deftige manier om dit probleem aan te pakken. Het valt namelijk vaker voor dan we denken.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 16th May 2014, 10:55
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Dit is puur een verkiezingsstunt van het Vlaams Belang, ik denk echt niet dat er veel mensen zijn die het aandurven om pepperspray boven te halen als ze 's nachts aangevallen worden! Als je 's nachts alleen in Antwerpen rond loopt dan weet je eigenlijk al dat de kans groot is dat er iets zal gebeuren, maar als ze met 3 of meer mensen rond je staan ga je echt niet met pepperspray spuiten! Dan slagen de anderen je zeker in coma.
Natuurlijk moet de criminaliteit in de steden aangepakt worden, maar dit is niet de manier lijkt mij (en vele anderen). Toch denk ik dat het niet het doel van het Vlaams Belang is dat mensen zich echt gaan verweren, het uitdelen van pepperspray is eerder symbolisch.
Ik denk wel dat het Vlaams Belang met dit soort acties in het eigen been schiet, als je te extreem gaat als partij haakt iedereen af in België. We zullen zien na 25 mei wat er nog overschiet van het Vlaams Belang.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.