actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2009, 04:27
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
General Motors verkoopt Opel dan toch niet aan Magna

General Motors verkoopt Opel dan toch niet aan Magna

De Amerikaanse autobouwer General Motors zegt dat de verkoop van Opel aan het Canadese Magna niet doorgaat omwille van "verbeterde omstandigheden". GM plant nu snel een herstructurering van Opel.

Bezwaar Europa
De beslissing werd in Detroit genomen tijdens een vergadering van de raad van bestuur van GM. In september besliste GM nog om 55 procent van Opel te verkopen aan het Canadese Magna en zijn Russische partner Sberbank. De Europese Unie had bezwaren tegen deze overname.

Duitsland eist krediet terug
De Duitse regering betreurt intussen de beslissing van General Motors. De regering wil nu een terugbetaling van haar krediet van 1,5 miljard euro dat toegekend werd in afwachting van de verkoop van Opel aan het Canadese Magna. "De regering betreurt de beslissing van de raad van bestuur van General Motors", verklaarde woordvoerder Ulrich Wilhelm.

Duitsland voorstander verkoop
Berlijn was zeer actief in de pogingen van Magna om Opel over te nemen. Het Canadese bedrijf was de favoriete overnemer voor de Duitse regering. Het Opel-vraagstuk zal vandaag nog aangekaart worden op de ministerraad, op vraag van kanselier Angela Merkel.

Bron: www.hln.be

Als ik deze berichten lees over multinationals en grote banken die door de economische crisis (bijna) verkocht moeten worden kan ik niet anders dan denken dat hier een hele hoop mensen arm van worden zodat enkelen steenrijk(er) kunnen worden. Persoonlijk vind ik het niet slecht dat Opel niet verkocht wordt, want als er nogal veel bedrijven verkocht worden aan de grote namen lijkt een monopoly mij niet ver af.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2009, 11:25
Tom.Nooytens Tom.Nooytens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 29
De reden waarom GM Antwerpen niet verkocht wordt, is denk ik omdat er bij de verkoop ergens een Russische bank mee gemoeid was. En aangezien Amerika en Rusland in het verleden maar ook nu niet de beste vrienden zijn, vermoed ik dat Amerika gewoon niet wou dat hun bedrijf mede in Russische handen viel.
Als ik de geruchten zo hoor en mijn mening formuleer op basis van die geruchten, vind ik het jammer dat de verkoop niet doorgaat. De geruchten zeggen namelijk dat GM Detroit de vestiging in Antwerpen wil sluiten, met veel werklozen als gevolg. Magna echter zou GM Antwerpen nog een kans geven, al dan niet tijdelijk. Als je bekijkt hoe de fabriek geëvolueerd is in de tijd, dan kan je constateren dat de situatie daar schrijnend is. Een 30-tal jaren geleden werkten op GM Antwerpen ongeveer een 15000-tal mensen. Nu is dit grof afgerond nog maar een 10 % van dit aantal. Een serieuze afname lijkt mij. Dus de kans is reëel dat ook onder Magna de fabriek dicht zal gaan. Maar bij Magna blijft er toch een waterkansje dat GM Antwerpen een toekomst heeft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th November 2009, 16:59
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Hieruit blijkt dat het Koude Oorloggevoel nog steeds diep geworteld zit bij Amerikanen (in dit geval GM), die absoluut willen vermijden dat de autokennis van GM in Russische handen terechtkomt. Niettemin werd er al getwijfeld of Magna de overname van Opel wel kon bekostigen. Als GM dan toch zelf Opel wil herstructureren, verdwijnen waarschijnlijk alle kansen op een voortbestaan van Opel Antwerpen, en er is dan zelfs niet eens de laatste stroohalm voor een (tijdelijk) voortbestaan die Magna meende te zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.