actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th September 2020, 18:28
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
‘Als de maskerplicht in de klas niet wordt afgeschaft, zullen veel leerkrachten en le

Als de maskerplicht in de klas niet wordt afgeschaft, zullen veel leerkrachten en leerlingen zich ziek melden’

Na maanden van afstands- en afstandelijk onderwijs zagen leerkrachten en leerlingen enorm uit naar het nieuwe schooljaar. Dat dat niet in normale omstandigheden zou gebeuren, was te verwachten. Dat men niet geleerd heeft uit het verleden, is echter wel opmerkelijk. Toen de scholen begin mei voorzichtig de deuren weer openden, moesten leerkrachten en leerlingen continu een masker dragen. Al van bij het allereerste lesuur stelden we vast dat lesgeven met een masker niet haalbaar is. Die dingen zijn niet gemaakt om een hele dag te dragen én mee te praten. Na enkele dagen werd het advies aangepast en moest het masker niet meer gedragen worden in de klas, enkel op de speelplaats. Een terechte wijziging. Toch staan we nu voor de klas met mondmaskers.

We zijn nog geen week ver en de eerste klachten stromen binnen. Die dingen worden vochtig, en we ademen onze CO2 weer in en uit. Een bezoek aan de huisarts leerde me dat er veel gezondheidsklachten zoals sinusitis en huiduitslag gemeld worden. Een vrijstelling is echter zeer moeilijk te bekomen. Door het dragen van een masker beschermen we zogezegd mekaar, maar we mogen wel zelf ziek worden.

Los van de gezondheidsklachten zijn er ook heel wat praktische bezwaren. Een masker vormt een barrière die ervoor zorgt dat we onze leerlingen vaak zeer moeilijk kunnen verstaan of dat zij ons niet goed begrijpen. Daardoor verliezen we veel tijd, zeker in een school met taalzwakke leerlingen. Willen we hen echt opzadelen met nog meer achterstand? Willen we hun sociaal-emotionele ontwikkeling beperken? Hoe kunnen wij alle leerlingen ooit op een fatsoenlijke manier leren kennen als we de helft van hun gezicht niet meer kunnen zien? Is afstandelijkheid de nieuwe norm?

Ik wil er ook nog op wijzen dat er in Nederland en Duitsland geen maskerplicht is in de klassen, waarom houden wij hier dan krampachtig vast aan die plicht? In de klas kunnen ze afstand bewaren, op de speelplaats amper, maar daar mogen ze het masker wel afzetten? Bovendien hoor ik van collega’s die schoolgaande kinderen hebben in andere scholen, dat zij daar de maskers niet hoeven op te zetten in de klas en dat leerkrachten het ook mogen afzetten van hun directie. Men laat het dus hier en daar toch oogluikend toe?

Als men de maskerplicht in de klas niet afschaft, verwacht ik dat veel collega’s én leerlingen zich ziek zullen melden door stemproblemen, uitputting, verkoudheden, noem maar op. Als de minister van Onderwijs een massale uitval van leerkrachten en leerlingen wil vermijden, moet hij op die maatregel terugkomen. Wat nu al vaststaat, is dat een heel schooljaar met dat stukje stof voor de klas staan niet haalbaar is.

Yves Van Hastel, leerkracht secundair onderwijs, Antwerpen.
Bron: HUMO, 3 september 2020

https://www.humo.be/meningen/als-de...lden~b408d121d/


Eigen mening:
Dat de maskers de verspreiding van het virus tegengaan, weten we ondertussen. De laatste weken is er dan ook geen grotere frustratie dan “personal space invaders” zonder mondmasker (of die hun masker foutief dragen).

Doch merkte ik dat het voor leerlingen en leerkrachten enorm moeilijk is om les te geven met zo’n masker.
De maskers zorgen zowel bij leerlingen als bij leerkrachten voor hoofdpijn en een hese stem.

Zelf ben ik al (tevergeefs) op zoek geweest naar een doorzichtig exemplaar, in de hoop zo mijn eigen mimiek aan de leerlingen te kunnen tonen. Verder merk ik dat het, aan de start van het nieuwe schooljaar, énorm moeilijk is om nieuwe vrienden en collega’s te leren (her)kennen.

Of het een goed idee zou zijn om geen masker te dragen, weet ik niet. Dit zou namelijk de verspreiding van het virus in de hand kunnen werken.
Uiteraard hoop ik wel dat er snel een oplossing komt voor het verstaan en herkennen van leerlingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.