actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2015, 15:06
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Grieken: ‘Duitsland is ons nog 279 miljard verschuldigd’

De Griekse regering heeft voor het eerst een concreet bedrag genoemd in de discussie over herstelbetalingen van Duitsland, voor schade en leed dat in de Tweede Wereldoorlog is aangericht. De staatssecretaris van Financiën, Dimitris Mardas, heeft de ‘Duitse schuld’ berekend op 278,7 miljard euro.

Het leeuwendeel van die 278,7 miljard euro zou als schadevergoeding moeten worden uitgekeerd aan slachtoffers van de nazi’s en hun nabestaanden. Een ‘herstellingsbetaling’ van 10,3 miljard euro zou naar de Griekse nationale bank moeten, die ten tijde van de oorlog werd gedwongen om de Duitse bezetter geld te lenen. Daarbovenop komen nog enkele miljarden voor onder meer reparaties aan de Griekse infrastructuur en eist het land gestolen archeologische schatten terug.

De eis om smartengeld van Duitsland bestaat al decennialang, maar het was de Griekse premier Alexis Tsipras die vorige week een parlementaire commissie oprichtte om te onderzoeken wat de exacte schade door de bezetting is geweest. De Grieken zijn nog altijd wrokkig om de gruwelijkheden die door de nazi’s zijn begaan. Volgens hen hebben die bijgedragen aan het huidige economische leed in Griekenland. De Duitse bondskanselier Angela Merkel en haar minister van Financiën, Wolfgang Schäuble, zijn in de Griekse media herhaaldelijk afgebeeld in nazi-uniform.

Duitsland heeft al betaald

Duitsland wees op zijn beurt de eis voor herstelbetalingen echter resoluut af. Volgens het land is de discussie niet meer relevant, omdat het land al schuldgeld, waaronder een betaling van 115 miljard Duitse mark in 1960 aan Griekenland, heeft verricht.

Tijdens een gezamenlijke persconferentie met Merkel twee weken geleden in Berlijn, noemde Tsipras de zaak een “morele kwestie”, waarop Merkel antwoordde dat de zaak “politiek en juridisch gesloten is”. Volgens het Duitse ministerie van Financiën probeert Griekenland met de claim de aandacht van de echte problematiek af te leiden.

Bron: www.standaard.be
----
Mening: Griekenland heeft hiermee wel een dieptepunt bereikt naar mijn mening. Ik kan me nog vinden in een dialoog over het destijds geleende geld maar om plots met zo'n bedrag op de proppen te komen, lijkt me nogal een flagrante wanhoopsdaad.

Welbepaald het geld dat naar verluid naar de slachtoffers van de nazi's en diens nabestaanden moet gaan, vind ik nogal een omslachtige wijze om aan geld te geraken door middel van een gevoelige kwestie boven te halen.
De doorsnee nabestaande van een slachtoffer uit WO II zal vermoedelijk niet wakker liggen van een som geld waarop hij of zij zogezegd nog recht heeft. De Griekse overheid zal echter wel geïnteresseerd zijn in de mogelijke taxaties hierop.

Duitsland heeft destijds een relatief groot bedrag terugbetaald aan de geallieerden, voornamelijk in liquide middelen maar ook in andere vormen.
Ik kan me dan ook wel vinden in de uitspraak van Merkel waarbij er een politieke en juridische afsluiting wordt geconcludeerd, iets wat wellicht genuanceerder zou zijn gebracht mochten de Grieken niet een zulk hoog bedrag uit het niets hebben geponeerd.

Ik vind dat we als samenleving wel een punt moeten zetten achter de wandaden van de toenmalige Duitsers. Het is een tragedie die in ons collectief geheugen moet blijven vertoeven maar niet steeds bovengehaald moet worden ten nadele van de huidige Duitse bevolking.

Regeringen stapelen geregeld schulden op voor toekomstige regeringen maar ik denk dat we dit toch min of meer moeten nuanceren bij de Duitse geschiedenis en hen niet ostentatief moeten herinneren aan de wandaden van weleer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.